Grease Is The Word….

Alle kjenner vel til Grease filmen, men ikke alle visste at filmen er basert på en musikal på Broadway, eller? Hvis ikke, her kommer litt fakta.

Grease er en amerikans musikal med en handling som foregår i et High School miljø på 1950-tallet.Grease forteller om de to ungdommene Danny Zuko og Sandy Dumbrowsky (Sandra Dee) som forelsker seg i sommerferien og  tror de aldri skal få se hverandre igjen etterpå. Det dem ikke vet at begge to havner på samme skole etter sommerferien. Historien herfra kjenner dere alle, dem møtes, så blir det konflikter osv. MEN musikalen på scenen er en del annerledes enn musikalen på film. Blandt annet er det fler sanger i musikalen og en del scener som er mye mer annereledes enn filmen.
Grease er skrevet av Jim Jacobs og Warren Casey. Grease hadde premiere på Broadway 14 Februar 1972, altså selve Valentines Day. Den ble vist på Teater i New York hele 3388 ganger fra 1972-1980. I 1977/78 ble musikalen filmatisert, der Olivia Newton-John spilte Sandy og John Travolta spilte Sandy. Regien på filmen hadde Randal Kleiser.

Sanger som:
«Freddy My Love»
«Those Magic Changes»
«Mooning»
«It’s Raining On Prom Night»

er sanger som dem ikke har i filmen, eneste man faktisk hører et snev av i filmen er «Those Magic Changes» men i en helt annen setting enn hva den er på scenen.
Jeg elsker filmen Grease og har sett den hele 211 ganger, men må ærlig inrømme at jeg liker bedre musikalen på scenen. Karakterene kommer mer frem, for det er en del utrolig morsomme karakterer i Grease, blandt annet Eugene er mer med i musikalen på scenen og det er en genial karakter. Patty Simcox kommer bedre frem også som karakter på scenen.

Pink Ladies

T-Birds

Sandy & Danny

Those Magic Changes er faktisk en av mine favoritter og en ting vet jeg, gjengen i Forum synger enda bedre;)

Så, hva er ditt forhold til Grease? Hvilken sang liker du best? Har du en annen musikal du liker?

Veronica S

Dette innlegget ble publisert i GREASE. Bokmerk permalenken.

18 svar til Grease Is The Word….

  1. Karoline sier:

    ELSKER Grease. Elsker hver eneste sang. Ååå, elsker hele Grease!

  2. Mye jeg ikke visste, har sett filmet et par ganger . Men skal prøve å få sett den på scenen=)
    Ikke noe suprise at det er «summer lovin» som er favoritten.

  3. Grease in my heart❤

    SV: Bare hyggelig søta❤

  4. SV: Jeg kler heller ikke runde solbriller, og synes kanskje de var litt vel runde😛

  5. SV:Så bra =) Skjønner at du hører Maria Haukaas Mittet Storeng ,hun har en fin stemme. Har ikke hørt om Myrna Braza før,kanskje jeg skal sjekke ut henne. Har du et par sanger som jeg kan sjekke ut?=)

    Ja,den mocca latten fra starbucks er kjempe god<3 namnam.:P

  6. SV;Takk for tipsene,skal sjekke de ut=)

  7. SV: Tusen takk❤
    Brun, hvit og rosa hørtes kjempe fint ut også. Håper på bilde😀

  8. Liker Grease:) men favoritten min er Phantom of the Opera🙂

  9. Marianned sier:

    Grease er favoritten min, og den sangen jeg liker best er Hopelessly Devoted to you, jaja husker ikke helt om det er det den heter, men du vet sikkert hvilken jeg mener😉

Please reply

