Heksetimen…

 

Når mørket siger innover, så er jeg ikke særlig høy i hatten. Så lenge jeg kan huske har jeg vært lettskremt og husredd, ikke i «angst» forstand, men skremmes lett når mørket kommer legger jeg ikke skjul på en gang. Hvorfor? Vel, er mange grunner til det vil jeg si.

Når man i 3-4 klasse ble bedt i bursdager der «spøkelseshistorier-i-et-mørkt-rom» ble et tema og 4 jenter i klassen hadde bursdag med en ca 6 dagers mellomrom gjorde mai måned til en ganske søvnløs måned. Husker godt jeg satt i mørket med de andre i klassen, bare jeg satt med øynene igjen og prøvde å holde fingrene i ørene.
Det hjalp ikke masse mye heller når man i litt eldre alder så en del skrekkfilmer med 15 års aldersgrense i feriene hos mormor og morfar. Ikke fikk vi se skrekkfilmene hos dem, men dem vi var med hadde jo eldre søsken, derav en del skrekkfilmer. Siden  mormor og morfar bor på landet og dem vi alltid var med om sommeren bodde 2 minutters gåavstand fra dem så var vi der omtrent hele tiden. Husker da foreldrene dems var bortreist og det var kun oss unger i huset, mormor og de passet jo på fra dems hus, men vi, da i 11-12 års alderen var alene og døgnet an med skrekkfilmer. «Fryktens sommer 1 og 2», «Skrik 1 og 2» og i de sjangerene der. Da vi så «Fryktens sommer» til slutt og da vi skulle legge oss så kom storebroren i huset selvsagt inn med lommelykt og øks for å skremme oss. Vi hylte virkelig mye og høyt!

En gang var jeg alene hos gjengen og så «Varulv i New York» mener jeg den het, så skulle jeg gå hjem alene. Greit det var 2 minutter, men når  man er på landet med 3 gatelys som ikke er plassert der mormor og dem bor, OG mormor har sendt ut hunden for å «hente» meg, så kan dere tenke dere at det ble et støkk i denne jenten. Dvs, da jeg går nedover grusveien så er det noe som snuser meg på hånden, jeg hyler, hunden bjeffer og mormor kom løpende med lommelykt. Hadde det ikke vært for at folk på bygden er vant til at folk går på noe i mørket og hyler, så kunne dem virkelig trodd at jeg var i stor fare.

Det toppet seg faktisk da jeg som lettskremt 15 åring hang med gutta på landet og dem bestemte seg for å se «The Exorcist». Dere som har sett den, dere vet det loftet moren hører lyder fra sant? mormor og de har make loft, så jeg var redd for å gå på badet dems etterpå så gikk helst på do om natten slik at jeg slapp å låse døren. Hadde marrerritt i et halvt år etterpå. Den filmen ser jeg ALDRI igjen.

Så har jo jeg hatt min fear share av overnaturlige programmer på Tven, som egentlig ikke skremmer der og da, men når man går tur med hunden om kvelden og hører uglen tute, så begynner tankene og surre i hodet… Spesielt i den såkalte heksetimen, den som alltid blir fortalt om i spøkelseshistorier, den fra midnatt til 01:00. Der ALT som skjer i heksetimen er skummelt. Neida, her er vi ikke overtroisk i det hele tatt!

La oss ta dem e-mailene som kom for en stund tilbake, sånne man sender til hverandre fordi det er morsomt, vel da mener jeg den man skal stirre på et bilde evig lenge, så plutselig svitsjer det til et ekkelt bilde i sånn 1 sekund og man får en støkk i seg som sitter LENGE!

Andre ting:

*Gå i skogen alene på luftetur med hunden ETTER man har sett villmark, ikke helt det lureste trikset i boken.
*Alene på stall loftet etter å ha sett Sleepy Hollow… ikke helt bra.
*Når telefonen ringer rett etter man har sett «The Ring», sender gåsehud og ikke en av de gode gåsehud opplevelsene nedover ryggen.

Så, om jeg skal flytte, så må jeg finne drømmemannen først, for jeg flytter IKKE alene.

Altså, til og med twilight med vampyrer kan skremme meg til tider!

Fler som er redd for mørket? Heksetimen? 

Dette innlegget ble publisert i Tanker/Meninger, Tema og merket med , , . Bokmerk permalenken.

7 svar til Heksetimen…

  1. SV: Ja forstår det er trist.. Du må komme deg ut i vannet søta. Det er jo så herlig😀

  2. Siv sier:

    -kremt- jeg var UTROLIG husredd og mørkeredd som lita! (helt til sånn… 15 års-alderen) Jeg blir enda fort skremt, men nå som det er sol døgnet rundt er det vanskelig å tenke på mørke og skumle ting :’)

  3. Marte sier:

    creepy bilder😉

    jeg kan bli husredd enkelte plasser og jeg synes det er sinnsykt skummelt å gå ute alene når det er mørkt. hvis det er skog rundt så blir jeg livredd!!

  4. Tonje sier:

    Føler meg ikke alltid helt trygg nei, men bor da alene og det funker🙂

  5. karolineh sier:

    Er ikke redd sånn egentlig. Men blir pissredd og innbiller meg at det er folk i leiligheten hver gang det blir mørkt og jeg er alene hjemme.

  6. Marianned sier:

    Ja, jeg er nok litt redd, men det var verre før. I det nye huset vårt er jeg heldigvis ikke husredd i det hele tatt, og kan gå ute alene uten å tenke for mye på mørket, men nå har vi en del gatelys da selv om det ikke bor så mye folk i feltet enda🙂 Jeg har egentlig sluttet å se skumle filmer, kansje derfor frykten begynner å gi seg😉 Men en ting jeg ikke gjør er å gå tur alene i skogen. Da blir jeg redd! Vet ikke hvorfor, elsker jo skogen, men må ha med Tara :):)

Please reply

