Zero is NOT a size…

Jeg merker jeg er drittlei alt som heter kroppsfokus og at skjønnhetsidealer og alle reklamemodeller er tynne som streker UTEN noe som helst former. Jenter i 10 års alderen sulter seg selv fordi sladrebladene og ukebladene hele tiden har «bli slankere, gå ned 7 kg på en uke», «slank og vakker, se hennes nye kropp» osv. Og jeg er drittlei av at man skal veie ditt og datt..det er ikke vekten vi skal være så utrolig opptatt av om man tenker på å bli sunnere og slankere… hva er vitsen med å veie 47 kg når man sulter seg ihjel å ser syk ut… man kan vel så fint veie 70kg og likevel være det man kaller slank. Jenter trener masse og spiser mindre pga noen tall på en ting som går på batterier…men ingen tenker på at når man trener bygger man og muskler, og muskler veier mer enn fett.

Det er helt greit med alle naturlig slanke jenter, men please ikke rakk ned på oss jenter med litt mer kjøtt på oss og kall oss for tykke. Ikke kall en str 38 i bukser for «elefantstørrelse» og ikke GNI inn at siste skjorten du kjøpte på Bik Bok er str XXS men likevel «litt» for stor. WHO CARES! Det er outfiten eller blusen man er opptatt av, ikke hvilken størrelse den er i. Om du er en str XXS så kan en i str L ha samme skjorten å se like bra, om ikke endre bedre ut i den.

Jeg hadde en venninne en gang som kalte alt over str 36 for «elefantstørrelse» og for meg som har slitt med vekten hele livet, så sårer det utrolig mye. Det er mange grunner til at mennesker sliter med vekt, mange medisiner (som mine for leddgikt) har vektøkning som bivirkninger, stoffskifte sykdommer osv. Og når folk hele tiden rakker ned på mennesker med litt mer kjøtt på kroppen enn dem selv har, så får jeg mest lyst til å sitte meg ned å spise sjokolade enn å løpe ræven av meg og spise gulerøtter, for kommer jo uansett ikke til å se ut som feks Gina Tricot eller Cubus reklamedamen fordiom. Om folk har litt mer respekt og ikke bare dømmer etter utseende, TENK hvor mye bedre mange hadde hatt det da!!

SLUTT med det FORBANNA kroppshysteriet! MÅTTE BARE FÅ DET UT.

Tenkte bare å vise dere noen sunne rollemodeller, som har litt kjøtt på beina men er utrolig vakre fordiom, altså ikke radmagre..men flotte:

Sara Ramirez:

Maria Haukaas Mittet & Mira Craig:

Hanne Sørvaag:

Helene Bøksle:

Dette er forbilder jeg håper på at mine fremtidige barn (om det er jenter) skal ha.. selvsagt, jeg har ikke noe i mot dem som er slanke osv, forstå meg rett.. men jeg mener at man skal ikke alltid være så opphengt i utseende og vekt og str hele tiden… det ødelegger bare mennesker…spesielt innvendig…

Hva mener dere andre? 

Veronica S

Dette innlegget ble publisert i Tema og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

51 svar til Zero is NOT a size…

  1. Jeg er helt enig! Er også utrolig lei av all fokus på kropp og størrelser. Og alle de jentene over her er utrolig flotte! Skakke være lett..

    • Veronica S sier:

      Nei, skjønner jo dem som sliter med det motsatte problemet også.. vi må slutte å fokusere så mye på utseende. Man blir helt ødelagt av det. Ja, alle jentene over her synes jeg er flotte, de er sunne forbilder..og beviset på at man må ikke være kjempetynn for å være fin.

  2. Nina C. sier:

    Kjempe flott skrevet! Synes det er for mye kroppfokus og slankehysteri. Det er ikke galt å slanke seg hvis man gjør det for sin egen del,og ikke gruppepress/samfunnspress. Det går ann å være sunn og ha former.🙂

  3. Regine sier:

    Bra skrive.. det er dumt at det er så masse fokus på kropp, det blir bare sånn når det er alt for mange ‘perfekte’ folk på tvn og i magasina vi leser, det er ikkje bra.. eg har nettopp skrive litt om det i ei fast spalte eg skriver for ei avis om mote.. eg er jo ganske tynn, men det er ikkje bare bare det heller.. eg har jo heile livet fått høre at eg må spise meir, at æsj ein kan se alle beina dine osv.. det er også vanskelig å finne klær om ein er for tynn, så eg syns at det ofte er framstilt som om det er supert å være drittynn og jævlig å være feit.. det er ikkje lett noken av delene , det er viktig å huske på🙂

    • Veronica S sier:

      Jeg skjønner hva du mener… men noen ganger virker det som det er mer akseptert å være for tynn enn å ha noen ekstra kilo også.. for mange slanke personer blir sett på som «åh hun trenger mye og er sunn» osv..mens en med noen kilo ekstra da er det «burde hun egentlig spise lunsj? hun sitter sikkert i sofaen resten av dagen likevel..trener det ikke av seg»… så du ser min vinkel også?
      Ingen av delene er lett, men folk må akseptere hverandre mer for hvem en er og ikke hva vekten viser eller str man bruker i klær.

  4. Amanda sier:

    ja helt enig bra at noen sier noe😀

  5. Siv sier:

    AMEN. 38 er stort? Pisspreik. Hadde du sagt 68 hadde jeg kanskje vært enig😉

  6. Sol sier:

    Utrolig bra innlegg.🙂 Jeg synes Mira Craig og Beyonce er gode forbilder!

  7. Utrolig bra at noen lager et seriøst innlegg om dette, for det er så utrolig viktig! Jenter sulter seg verden over for å se ut som rollemodellene deres, er utrolig trist.. Elsker kvinner/jenter med former, synes det er kjempevakkert. Det burde være mer fokus på å få bedre selvtilitt og være fornøyd med sånn man ser ut, i stedet for slanking, etter min mening..

    • Veronica S sier:

      Så lenge det ikke er sykelig overvekt.. der man ser at eneste grunnen til at personen er overvektig er fordi den er sofasliter og kun spiser fastfood liksom.. og ikke har lyst til å leve sunt. Da er det noe annet..og selvsagt er det dem som sliter med å legge på seg. Men som jeg skrev under her er det mer akseptert i samfunnet å være for tynn, enn å ha noen kilo litt for mye på kroppen. Nå snakker jeg ikke om dem som er 200 kg liksom, for det er jo sykelig overvekt… men du tok poenget!

  8. Aina sier:

    Bra skrevet! Det er sååå mye finere å ha litt på kroppen. Sant; Zero is not a size!

    SV: Hehe, det er veldig mange dyr som er fascinerende, ja🙂 og Lillefot-filmene er kjempeartige!

    • Veronica S sier:

      Ja, man skal ha litt kjøtt på kroppen, forstår jo dem som har det motsatte problemet og føler seg for tynn også..men det er liksom litt mer «godtatt» av samfunnet å være for tynn enn å ha noen kilo ekstra på kroppen..det irriterer meg.

  9. Lite hi sier:

    Så sant, så sant.. Det fins mange dårlige rollemodeller der ute. Men nå må du ikke glemme oss som er naturlig slanke da😉 Jeg er en av de som veier 47 kg (når jeg ikke er gravid), og jeg har aldri fått høre at jeg ser syk ut av den grunn. Jeg er bare født sånn -spiser normalt, men har høy forbrenning.

    Mange flotte damer under her forresten🙂

    • Veronica S sier:

      Igjen så er ikke du en av dem som legger ut om at man MÅ være så og så tynn osv..er det jeg mener. Dere som er naturlig slanke og har den vekten dere har naturlig er liksom ikke noe problem..men det er det at det oppfordres til å trene livet av seg for å se slik og slik ut. Man er forskjellige..;) men så er det den stigmatiseringen av at grunnen til at man er tykk er fordi man spiser for mye..som er feil..om du skjønner;)

  10. Valborg sier:

    Så enig med deg!😀

  11. mali sier:

    bra skrevet ! helt enig🙂

  12. Hannah sier:

    utrolig bra skrevet, er sååå enig !🙂

    sv: One Direction er en britisk gruppe ( 5 unge gutter ) som var med på X-factor. Bare å søke på youtube, jeg syns de har bra musikk!🙂

  13. Marlene sier:

    Veldig enig! Tall er et tall, man skal gå etter hvordan kroppen ser ut istedet. Ei sunn og trent jente er mye finere enn ei med synlige ribben fordi hun ikke spiser… Har en vittig historie jeg vil dele, som beviser det at det er hvordan man føler seg på innsiden, og stråler ut, som faktisk gjør en person attraktiv! Når jeg gikk førsteåret videregående så var jeg utrolig tynn. Dette fordi jeg egentlig alltid har vært tynn, men den sommeren hadde jeg fått salmonella, og var derfor ekstra avmarget. Selvtillitten var ikke på topp pga en hendelse den sommeren, og jeg så for det meste ned. Ved siden av meg gikk min nye bestevenninne, med mange kilo på kroppen, og strålte verdens fineste utstråling. Hun dreit i om hun var rund i kantene, og at hun gikk ved siden av et beinrangel, hun var stolt av den hun var og hvordan hun så ut, og det ooooste selvtillitt av henne. DET er attraktivt det! Uansett hvordan du ser ut, kan utstrålinga forandre alt. Både positivt og negativt😉

    • Veronica S sier:

      Huff, stakkars deg, salmonella må være fryktelig!
      Ja, utstrålingen har masse å si, men når man blir rakket ned på fordi man er litt rund i kantene så er utstråling vanskelig..for man føler seg ikke vel uansett. Det samme går jo for dem som føler seg alt for tynn også!
      Takk for fin historie, selv om jeg synes utrolig synd i deg da som har hatt salmonella..

  14. Akkurat dette syntes jeg det er viktig at man bloggen mer. Jeg kunne ikke vært mer enig🙂 Sara Ramirez og de andre damene er virkelig flotte.

    Jeg blir nesten litt kvalm av å høre på jenter som er syltynne klage på de er feite.. Argh ! Jeg har former og er stolt av det, men vil komme i bedre form for det for har ligget litt på latsiden i det sist. Men da skal det trenes og spises normalt – ikke gå på diéter osv!

    sv: Du kommer ikke til å angre ! Du får si ifra når du har sett den og si hva du mener🙂

    • Veronica S sier:

      Tusen takk;)
      Jeg også, står i svømmegarderober eller treningsgarderober og man føler seg som en 390 kg hest fordi de som ikke har noe på kroppen vil bli tynnere..jeg blir skikkelig dårlig jeg også. Og at dem skriver på bloggene sine (selv om dem veier 40 kg) at nyttårsforsettet dems er å gå ned 7 kg og å trene enda mer… hva trenger man å gå ned 7 kg for når man ikke har de 7 kg på kroppen for mye?
      Dietter er bare tull..eneste jeg tror på er faktisk Grethe Rhoede..spis normalt, og hold deg i aktivitet;)

      SV: det skal jeg;)

  15. Amalie sier:

    Utrolig bra skrevet! Ja, jeg syns det er utrolig dumt at så masse fokus rundt om i verden er på kroppen og formen, spesielt til jenter. Det er veldig trist å tenke på at folk blir så usikre på seg selv, av å se kjendiser i blader, få frekke kommentarer, u name it.. Det er så forferdelig å tenke på at de sulter seg selv.. får vondt av tanken, veldig vondt.

    Skulle virkelig ønske at folk var mer obs på personlighet, istedenfor kroppen til folk. Alle er jo forskjellige liksom.

    Jaja, bra du tok dette opp i hvertfall!:)

  16. Merethe sier:

    Vekt er bare et tall og vil variere fra person til person. Det finnes ingen fasit på hvordan et menneske skal se ut. Det viktigste er at man selv er fornøyd med hvordan man ser ut uten påvirkning fra andre.

    • Veronica S sier:

      Jeg vet;) Men man må nesten få litt fokus VEKK fra kropp osv.. jeg er så lei av at folk blir satt i bokser og får labels etter hvordan dem ser ut, veier og hvilken str dem bruker…

  17. Tonje sier:

    Veldig bra og viktig innlegg!🙂 You go!

  18. Veldig enig! Flott innlegg❤

  19. Smilla sier:

    Så utrolig bra skrevet! Og de damene du har på bildene ser jo helt strålende ut! :o) Slike vil vi ha flere av! :o)

  20. Flott innlegg! Og takk for at du la ut bilder av folk som ser sunne, friske og fine ut🙂

  21. Nina C. sier:

    SV;samme her også:)

  22. Lene sier:

    I love you! beste innlegget jeg har lest på – evigheter! og jeg er så enig så enig! Jeg har selv kjøtt på kroppen, og flesk:) jeg er vel det som kalles slank, med litt ekstra. Føler meg på ingen måte tykk, og kan nok lett endre flesk til muskler om jeg bare gjør noen endringer. Det er så altfor mange som skal være minst mulig, og mange av klærne som selges idag trenger jeg aldri å kikke på engang, no way om jeg hadde fått de på meg. Kjempe flotte bilder av rollemodeller, vi skulle hatt flere av de! og igjen, kjempe bra innlegg og tema.

    //takk for det. Alltid gøy med noe nytt. nytt design og nytt domene:)

  23. Marit sier:

    Jeg dømmer virkelig ingen, man kan være sexy, flott, pen, vakker uansett størrelse. Nå er jeg ganske liten, en typisk small/XS. Og opplever stadig å få pryl for å være liten. At jeg liksom ikke skjønner noe, for jeg er så liten, så tynn… arg. Kan ikke jeg ha en dårlig dag? Selv om jeg er tynn? Det går begge veier, desverre. Nå ser heller jeg på personlighet, enn på kroppen til mine venner. Det er det som betyr noe!🙂

    • Veronica S sier:

      Sant, ekke lett å være verken det som folk kaller for liten eller for stor… hele tiden er det kroppsfokus og vi må slutte med å fokusere så alt for mye på det..for mennesker kan bli ødelagt av det. Er ikke alltid en sin skyld at en ser slik ut som en gjør..
      Selvsagt går det begge veier..men nå skrev jeg fra min side da.. ..
      brains over size!

  24. Beth-Alice sier:

    Eg er veldig enig i det du skriver..
    Eg syns at media har aaalt for masse makt til å påvirke oss jenter no for tida.. eg trur alt ligger i media.

  25. Enig, er lei av kroppshysteri selv. Alle burde bare være fornøyde med seg selv slik de er🙂
    Fine forbilder!

Please reply

