4 Februar…Veronica…

I dag har jeg og resten av Veronicaene over det landstrakte land navnedag. Jeg er veldig fornøyd med navnet mitt og glad det ble valgt til meg. Vil bare si GRATULERER MED NAVNEDAGEN TIL RESTEN AV VERNONICAENE OG VERONIKAENE!!

Veronica eller Veronika er et latinsk kvinnenavn. Det stammer trolig fra det greske navnet Berenike som betyr «den seierbringende». Vera ble tidligere mye brukt som kortform av Veronica, men i dag er det sjelden. Veronica har navnedag den 4. februar.
En sekundær tolkning av navnet er at det er en forvanskning av «vera eikon» (latin og gresk for «sant ikon»), en henvisning til legenden om St. Veronika og linkledet. Legenden forteller at Veronika ga Jesus et tørkle på vei til Golgata, og at et bilde av ham smittet over på duken. Denne forklaringen oppsto på et tidspunkt hvor navnet allerede var svært gammelt, men historien ble regnet for å være sann i middelalderen.
-Wikipedia

Kjente mennesker som heter Veronica:

St. Veronika med svetteduken
St. Veronica Giuliani
Veronica Orderud (1972–), domfelt i Orderud-saken
Veronica Akselsen (1986–), sanger
Veronica Maggio (1981–) svensk sanger

Så vet dere det.

Hva heter du, og er du fornøyd med navnet ditt?

Veronica S

Dette innlegget ble publisert i Hverdagsmas og merket med . Bokmerk permalenken.

51 svar til 4 Februar…Veronica…

  1. Nina C. sier:

    Gratulere med navnedagen:)
    SV;Det må ha vært en fantastisk rundreise:) Har lyst å ta en slik rundreise hvor målet er somsagt Kilimanjaro:)

  2. Hurra! Gratulerer😉 Hihi

  3. Lite hi sier:

    Gratulerer med dagen !🙂 Ja, jeg er også fornøyd med navnet mitt😉 Oppkalt etter mamma❤

  4. Marion sier:

    gratulerer daa!😉

  5. Aina sier:

    Gratulerer med navnedagen!😀
    Well, jeg er IKKE fornøyd med navnet mitt, men klarer ikke se for meg at jeg skulle ha blitt kalt noe annet enn Aina, heller.

    SV: Utrolig mye urettferdig ja. Men så er det vel slik at Gud vil ha de fineste englene først, da.🙂 en kan jo se slik på det!

  6. Siv sier:

    Gratuleeerer så mye med navnedag!! Selv heter jeg Siv og aner ikke når navnet har dag….

  7. Amalie sier:

    Gratulerer med navnedagen i såfall!
    Jeg er faktisk ikke super fornøyd med å hete Amalie, men det hadde blitt rart hvis noen plutselig begynte å kalle meg for noe annet også. Hehe🙂
    Ha en fin kveld videre^^

  8. Gratulerer da🙂
    jaa jeg er fornøyd❤

  9. Elisabeth sier:

    Man lærer noe nytt hver dag, sies det. I dag har jeg så langt lært at Veronik/ca er et navn som står i bibelen (evt. Bibelen med stor B). Mitt navn, Elisabeth, står også i Bibelen, og betyr visstnok noe sånnt som «den som hedrer Gud». Kan vel ikke skryte på meg at jeg lever så mye etter det…

    Da jeg var liten var jeg ikke så fornøyd med navnet mitt. Mamma har fortalt meg at jeg egentlig skulle hete Kristine, etter oldemor, men sånn ble det altså ikke. Men jeg liker navnet mitt bedre og bedre🙂

  10. SV: Jeg likte denne versjonen jeg…🙂 Litt særegent🙂

  11. SV: Ja dette er veldig lett å bli avhengig av😉 Tusen takk søta og god søndag til deg❤

  12. Marit sier:

    Gratulerer med navnedagen i går😉 Er jo litt morsomt da😉

  13. Beth-Alice sier:

    Grattis med navnedag igår, då!🙂
    Hmm, eg trur ikkje eg har navnedag, sida det ikkje er sååå veldig mange som heiter det samme som meg.. Beth-Alice. Trur du? :p

  14. Katarina sier:

    Jeg heter Katarina, og noen dager er jeg fornøyd med det – andre dager ikke😉
    Men det er så rart, for når folk skal skrive det skriver de det alltid på den vanskeligste måten! F.eks. Khatarina, Catarina, Chatarina, Catharina, Katharina.. Hehe🙂

    Etternavnet liker jeg ikke så godt. Siden det inneholder «ø», så da må jeg liksom endre litt på det når jeg skal delta på engelske ting ;/

    • Veronica S sier:

      Hehe, skjønner ikke hvorfor folk bruker den vanskeligste måten hehe. Mange varianter har jeg sett av Veronica og… som Veronicha, Veronika, Veronicka, Weronicha, Weronika, Weronica..hehe.. faktisk fått en del brev i posten med Weronica på.

      Jeg har heldigvis ingen ø i etternavnet mitt, men til gjengjeld er det superteit.

  15. monica sier:

    Gratulerer!🙂 Haha, svetteduken, hva er et liksom ? :p

  16. Tonje sier:

    gratulerer med navnedagen!🙂 Jeg har navnedag 13. juni.

  17. Lene sier:

    Gratulerer med navnedagen, en dag på etterskudd:)) Jeg vet ikke helt hva mitt navn betyr, og litt usikker på når jeg har navnedag også, hehe. Fornøyd med navnet? Ja, det er et helt enkelt normalt navn.. Foreldrene mine var ikke veldig oppfinnsomme når de ga meg navnet, men heller Lene enn et skjemmende navn:)

  18. Hehe, GRATULERER (til deg og meg selv)😉 Veldig fornøyd med at jeg har C i stedet for K, men har egentlig aldri likt navnet mitt.. Vet ikke hvorfor:/

    • Veronica S sier:

      Grattis til deg også Veronica. Jeg er veldig glad for at det er med C jeg skriver også. Altså, det ser mer ryddig ut med en c da alle de andre bokstavene bortsett fra V en er lave, om du skjønner..bryter helt opp med en k inni der:P haha.
      Veronica som er så fint:P

  19. Hedda sier:

    Gratulerer med navnedagen som var🙂 Har alltid syntes at Veronica er et så fint navn. Mitt navn er Hedda, og jeg er vel ganske fornøyd med det. Før ville jeg hete alt annet, men nå er det greit🙂 Er ny leser her, og syns bloggen din er så fin og interessant. Masse bra lesestoff🙂 Håper du får en finfin dag!

  20. Elin sier:

    Grattis🙂 Nja, er egentlig ikke fornøyd med navnet mitt ~

  21. SV: Den er langt i fra dritskummel. Jeg er ganske så pinglete men hadde ikke pute foran ansiktet en eneste gang! Anbefales veldig🙂

  22. Monika sier:

    Haha, gøy! Gratulerer med navnedagen!😀 Navnet mitt Monika har jeg lest et sted at betyr ensom, haha, men jeg liker det uansett jeg da🙂

  23. mali sier:

    er veldig fornøyd med navnet mitt🙂

  24. lindasolhaug sier:

    Er ikke spesielt fornøyd med navnet mitt igrunn, men liker at det betyr søt/vakker på spansk, hahah😀

  25. Gratulerer med navnedagen som var🙂 Jeg har tilfeldigvis navnedag på bursdagen min! Foreldrene mine visste det ikke før ettårsdagen min. Er veldig fornøyd med det🙂

Please reply

