A great voice has gone quiet but lives on in our memory…

Jeg tror alle vi som er veldig glad i musikk og som har stått foran speilet og sunget i hårbørsten fikk oss et lite sjokk i går da nyheten kom om at Whitney Huston ble funnet død på sitt hotellrom 11 februar 2012.
Selv har jeg vært sangglad siden jeg oppdaget at jeg kunne snakke og har en mor som er veldig glad i musikk. Alle gangene jeg har kommet hjem fra skolen og i det jeg har åpnet døren til leiligheten og KLEM FM (den gang det var en radiokanal) ljomet mot meg. Der dem spilte ballade etter ballade, og da gjerne tre-fire stk av Whitney Huston på rekke og rad som perler på en snor. «I Will Always Love You», «One Moment In Time», «I Have Nothing» osv. Selvsagt som liten jenten med en stor sangglede ble man inspirert av denne damen med en vakker stemme, jeg sang med og kunne tekstene utenatt. Gleden var også stor da jeg så «The Bodyguard» med mamma, vakker film med fantastisk filmmusikk! Ikke minst husker jeg da jeg oppdaget dobbel samle cd av Whitney Huston hos min tante som jeg var så heldig å fikk låne veeeeldig lenge med meg hjem.
Til samme ballader var det som regel stor slow og klinefaktor på skolediskoene, og dem som ikke danset slow eller hadde type stod på sidelinjen som veggpryd og sang av hjertes lyst. For det gjorde ingenting om man stod som veggpryd… for det var jo så utrolig gøy å synge etter denne store stemmen.

Ikke minst da «Prinsen Av Egypt» kom ut, da vi så slutten fire fem ganger bare for å få med oss duetten med Whitney Huston og Mariah Carey «There Will Be Miracles (When You Believe)»

Da jeg ble gammel nok til å gå på byen og det var stille på dansegulvet, så ble det fart i enhver danseglad jente sin fot da «How Will I Know» eller «I Wanna Dance With Somebody» ble spilt fra DJen. Ikke minst på vors der det ble allsang av sangene der vi gjerne sang dem flere ganger.

For å ikke snakke om hvor mange ganger de fleste har prøvd å rekke opp på de øverste tonene i «I Will Always Love You» når karaoke maskinen blir satt fram i bursdager feks. Og når folk kom med Dolly Parton sin versjon av sangen, ble dem buet bort for det var jo HELT feil når hun sang den, for den er jo såå mye bedre med Whitney. (Selv om Whitney da hadde coveren og Dolly hadde den originalt).

Selvsagt er dette en dame som dessverre har levd et hardt liv og ikke vært snill mot seg selv, en trist skjebne som dessverre en del store artister havnet i. Uansett er det alltid noe mer som ligger bak når et menneske tyr til rusen som en utvei (mener jeg da). De seneste årene har hun vært en skygge av seg selv og stemmen var ikke det den en gang var , men jeg selv kommer til å huske Whitney Huston som en fanatisk sangerinne og det tror jeg de fleste kommer til å huske henne som også. Barndomsminner med hårbørsten foran speilet der man prøver å nå de høye tonene helt plettfritt, slik som damen på platen. Ikke minst formidle teksten slik denne damen gjorde, hun sang ikke bare, hun mente det hun sang.

One Moment In Time:

I Wanna Dance With Somebody:

How Will I Know:

I Will Always Love You:

I Have Nothing:

Denne siste sangen er det virkelig kun en jeg har hørt som virkelig kan synge utenom Whitney Huston, og det er Maria Haukaas Mittet (ikke fordi jeg er kjempefan av henne), jeg hørte henne synge den i Grieghallen på idolturneen, og trodde det var Whitney Huston selv om man lukket øynene. Hun sang den også i sin direktesending da hun gikk videre i Idol 2003. Hun synger den med like mye verdighet som Whitney. Så som en siste hyllest til en stor stemme, så får dere en annen stor stemme. Da hun het Maria Haukaas Storeng.

Noen av dere som har blitt inspirert av Whitney Huston? Hvilken sang liker dere best av henne?

Veronica S

 

Dette innlegget ble publisert i Musikk og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

28 svar til A great voice has gone quiet but lives on in our memory…

  1. Aina sier:

    Skikkelig trist at hun er død…. Jeg liker «I will always love you». Fikk den på hjernen med en gang da jeg hørte om dødsfallet.

    SV: Snø har sine fordeler og ulemper.🙂

  2. Tone sier:

    Det var jo dessverre ikke noen enorm overraskelse at Whitney Houston ikke ble noen gammel dame, det skal godt gjøres med et liv som hennes.. Men FOR en stemme, FOR et talent! Hun var virkelig en av de aller største..

    En gammel venninne av meg sang «I have nothing» i Semifinalen på Norske talenter i fjor, og hun er så fantastisk flink! http://www.youtube.com/watch?v=JWQcqfnPSGU

    • Veronica S sier:

      Ja, hun var det… Trodde heller ikke hun ble gammel gammel, me trodde ikke hun skulle dø bare 48 år gammel. (Like gammel som mamma liksom).
      Hun var flink hun også..men hun sang ikke den heeelt med sjel:P hehe, men oj for en stemme;)

  3. Nina C. sier:

    Kjempe trist at hun er død. Hun hadde en stor stemme!

  4. Eline sier:

    Whitney houston var en fantastisk sangerinne ! Og ikke minst maria er også veldig flink !🙂

  5. Liker godt I will always love you». Synd at hun døde😦

    Jeg har nå trukket vinneren av ukens blogg, gå innpå bloggen min og sjekk om det ble deg🙂
    – Stina ♥

  6. Nina C. sier:

    SV;Så bra=) Ble også kake og filmtitting på morsdagen hjemme hos meg:D

  7. Siv sier:

    Jeg hadde jo ikke noe faktisk forhold til henne, jeg…. Men jeg har da hørt et par av sangene hennes!

  8. Virkelig synd at hun er borte:/ Skal se Prinsen av Egypt i morgen sammen med elevene.🙂

    Sv: Haha, jepp, jeg er søstern hennes vettu. Kanskje litt treig, men har ikke lagt ut bilder av oss her før da.:)

  9. Tonje sier:

    Hun hadde definitivt en stor stemme! // Jaja, løp og kjøp kleshengere på Åhlens!🙂

  10. Det er så trist:/

    SV: Torsk er også digg❤

  11. Lene sier:

    Veldig trist dette, men liekvel ikke så overraskende. Hun har lekt med livet lenge.
    Jeg har ikke bare en favoritt av henne, for hun hadde så utrolig mange fine sanger, og en stemme som var helt utrolig.

    //tullipaner er jo kjempe fint da:)

  12. Jeanette sier:

    Elsket henne! Så nydelig stemme🙂

  13. Mari sier:

    Hart of dixie er en veldig bra og morsom serie!:)

  14. Hedda sier:

    Uff ja, det er skikkelig trist. Hun stod bak mange av historiens fineste og vakreste sanger. En nydelig stemme og artist som dessverre hadde et tøft liv. Veldig bra innlegg og godt skrevet. Så fint å få et lite sammendrag av hva hun har gjort gjennom tidene. Syns sangen When you believe med Mariah C er utrolig rørende og vakker. Hørte på den en del i går.

    • Veronica S sier:

      Jepp, helt enig, Vakre stemmen! Er helt utrolig at det gikk an å «kaste» bort stemmen sin til rusen, men er nok sikkert mer enn det bak. Dessverre finnes det en rase i verden som heter Paparazzier og dem er ikke nådig..så har nok ødelagt en del liv disse stalkerene ja. Men ingen vet hvorfor damen flyktet inn i rusen, men trist hun er borte.
      Duetten med henne og Mariah er fantastisk.

Please reply

