Inspiration…#1

Mange vokser opp med idoler som man ser virkelig opp til, og mange skifter idoler kjappere enn andre skifter sokker. Jeg er en av dem som har mennesker jeg ser opp til. Blandt annet artister og musikalartister, kvinner og menn. Noen mennesker inspirerer bare. Tenkte jeg skulle fortelle om noen som inspirerer meg. Dem jeg finner inspirasjon hos når det gjelder sang, dans og skuespill. Tenkte å dele opp 3 deler: Kvinner, Menn og grupper.

Øverst fra venstre: Maria Haukaas Mittet & Myrna Braza. Nederst fra venstre: Anette Amelia Larsen, Kjersti Elvik, Hanne Sørvaag & Janne Formoe

Maria Haukaas Mittet: Glemmer liksom ikke den gangen jeg hørte denne damen synge for første gang. 5 Desember 2003 i Arenum i Bergen. Anledningen var musikalen «FAME» der damen spilte Mabel Washington og sang «Mabel’s Prayer» så taket reiste seg. Dette var før Idol, jeg kjøpe programmet til musikalen kun for å finne ut hvem i all verden som hadde denne fantastiske stemmen. Plutselig var hun i reklamen for idol 2004 og jeg heide fra første stund. Maria har en helt fantastisk stemme og hun har en utstråling fra scenen (og igjennom TV-skjermen) man ikke kan unngå å beundre. Hun kommer liksom inn i stuen med det store smilet og den store stemmen når man ser henne på TV. Heldig har jeg vært som har møtt denne damen opp til flere ganger, og kan skrive under på at damen er fantastisk hyggelig og har et stort hjerte til fansen sin. Har vært Mariafan i 9 år og jeg er fortsatt like fascinert over stemmen hennes. Ikke minst har jeg sett henne på musikalscenen og hun er utrolig flink der også. Maria kan liksom alt.

Myrna Braza: Surfet på NRK urørt sine sider og kom over låten «Anything» som umiddelbart satte seg fast i hjernebarken. Leste videre om artisten og viste seg at hun hadde sunget med den en gang suksessfulle bergens-rap-gruppen SPETAKKEL. Dette er faktisk 6 år siden. Har fulgt Myrna siden og møtt henne. Fantastisk hyggelig dame med beina på jorden og et unikt talent for soulsang og hun skriver og komponerer låtene sine selv. Det er sjel i det hun gjør på. Hun er utrolig mot fansen sin også, dessuten er hun kordirigenten min! Og hun er fantastisk flink og brenner virkelig for det hun gjør på. Unikt-Talent er ordet som beskriver henne. Myrna<3.

Anette Amelia Larsen: Denne damen har som Maria spilt i FAME, men la dessverre ikke så mye merke til henne der. Men på scenen noen år senere i West Side Story så var hun en av dem som pekte seg frem, både i skuespill og sangferdigheter. Ikke minst dans. For hun er jo først og fremst danser, men denne damen kan så mye mer. I Mamma Mia musikalen der hun spilte Marthe, ene venninnen til Sophie. Må si at begge gangene jeg så henne i Mamma Mia imponerte hun stort. Ikke minst har jeg vært så utrolig heldig å møtt henne også, og hun er virkelig like snill som hun ser ut. Da hun spilte rollen som Ulla i The Producers (understudy for Hilde Louise Asbjørnsen) så satt egentlig både meg og Anne-Birthe og måpte. Hun var rett og slett helt utrolig fantastisk. Så inni i den rollen at vi egentlig ikke så at det var Anette som brillierte på scenen. Hun gikk egentlig de andre skuespillerene en høy gang (sorry Hans Marius), rett og slett imponerende. Så denne damen MÅ snart få flere hovedroller, for musikal-Norge bør la henne få skinne mer. Hun var også en 4 del av gruppen Velvet Inc som deltok i MGP. Og det er veldig kjekt at hun er fra Bergen!

Kjersti Elvik: Denne damen har verdens fineste bergensk. Hun får Bergen til å bli fint på TV. Hun er kanskje mest kjent som Angelica i Seks Som Oss, men har også spilt i Varg Veum, Blind Gudinne, Hawaii-Oslo osv. Har også sett denne damen på teaterscenen, i Innbilt syke, Panikk i kulissene og På’n Igjen på DNS. Så henne som Ruth i Mamma Mia også, der var hun helt genial, jeg lo så jeg grein av denne damen. Uttrykk og samspill med de andre = bare som Kjersti Elvik kan. Hilst på henne en gang, kjempekoselig dame.

Hanne Sørvaag: En dame som kan skrive låter og synge dette også. Virker også som en utrolig hyggelig dame. Liker henne som dommer i The Voice, der hun vet hva hun er ute etter og hun gir så fine og konkrete tilbakemeldinger til deltagerene. Og beundrer skrivekunsten hennes. En dame jeg håper vi ser mer til i fremtiden.

Janne Formoe: Sunniva i Kaptein Sabeltann, mitt store idol da jeg var liten. Sett henne på scenen i «Rett I Lommen» og hun er vanvittig flink på scenen. Ikke minst er hun en av Norges beste skuespillerinner etter min mening. Jeg ble ganske starstruck når jeg så henne som publikummer på «Company» på DNS. Måtte gå forbi henne når jeg skulle på do, men turte ikke si noe. Håper jeg får sett henne på scenen igjen.

Belinda Braza: Denne damen er da søsteren til Myrna Braza. Hun er en fantastisk koreograf som har jobbet med både Melodi Grand Prix og i Dansefeber. Når hun danser ser det ut som hun flyr bortover gulvet og det er så sinnsykt kult. Så henne også i Fame, visste hun skulle være med da hun har vært aktuell som dansetrener og i et lokalt ungdomsprogram på TV i Bergen da jeg var yngre. Var så heldig å fikk oppeleve henne på scenen igjen i Bollywood Ibsen, Fruen fra det Indiske hav på Oslo Nye Centralteateret for noen år siden. Hun var helt sinnsykt rå på scenen der også. Håper å se mer til henne på scenen og ikke bare «bak» scenen. For hun er kjempeflink og hun var utrolig flink da hun var med i Melodi Grand Prix med låten «Million Dollar Baby».

Hvem er dine kvinnelige idoler og hvorfor?

Veronica S

Dette innlegget ble publisert i Musikaler/Teater Generelt, Musikk og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

28 svar til Inspiration…#1

  1. Nina C. sier:

    Flotte idoler du har.:) Mitt kvinnelige idol innenfor musikk er bl.a Lady Gaga. I begynnelsen var jeg faktisk ikke så glad i musikken hennes,men så vokste den på meg. Tekstene og budskapet hun kom med. Etter å vært på konsert med henne er blitt mer glad i musikken og det at hun står det hun mener, skiller seg ut og har tæl for å si det sånn.

    SV;Bare hyggelig! Anbefaler turen innom!

    //Følger som regel bare med på CSI:NY og noen ganger CSI:MIAMI:) Er nysjerrige på lilyhammer så jeg må få sjekket den ut også!

    • Veronica S sier:

      Lady Gaga er jo kjempekul..litt well heavy til tider, men digger musikken hennes. Hun står jo for noe som er annerledes, og gjør det fullt ut..og det står det STOR respekt av! Heldig som har vært på konsert å hørt henne!
      //Lillyhammer er en utrolig bra serie!

  2. Lydia sier:

    sv; Tuusen takk! Det er bare å begynne å øve (:
    .. Husker jeg også heiet Maria Haukaas M da hun var med i idol, utrolig bra stemme!

    – L

  3. SV: Tusen takk, Veronica🙂 Ja den type sommer savner jeg også og håper virkelig den kommer i år😀

  4. AB sier:

    Likte dette innlegget🙂 Flinke alle sammen du nevner her. Skal jeg nevne ett idol blir det Maria Haukaas Mittet, men det visste du muligens fra før😉

  5. Lite hi sier:

    Flotte idoler du har🙂 Jeg har ikke hatt noen typiske forbilder på mange år… Men jeg var veeeeldig fan av spice girls – hehe, og det klarer jeg IKKE å riste av meg😉 Hører fortsatt på sangene deres av og til.

    • Veronica S sier:

      Elsket Spice Girls jeg også;) Virkelig. Jeg ville alltid være Ginger Spice (Geri) eller Emma;) haha. Hører faktisk en del på musikken dems jeg også, når det kommer på på iPoden. I min iPod er det MASSE blandet drops!

  6. CAROLA! Fordi hun er utrolig flink, hun virker så bra og hun er kristen❤

  7. Siv sier:

    Ahhhh, det er så FLOTT å bli inspirert! Og at jenter kan se opp til andre jenter uten sjalusi i alle kanter, HURRA!

  8. sv: Ja, var utrolig kjekt^^Nei, man sier ikke nei takk til gratis vin😀

  9. Lise sier:

    Så fin blogg du har! jeg veit ikke hvem norsk som er idolet mitt :s

  10. a sier:

    Janne Formoe her også faktisk:-)

  11. k. sier:

    Tina Fey er et av mine store idoler.🙂

  12. Tonje sier:

    Må vel bli mamma det😉

  13. Marianned sier:

    Så fine forbilder du har! Jeg kommer ikke på noen i farta… Når jeg var yngre var det popstjerner, men nå er det mennesker som har store, nydelige hjerter jeg ser opp til🙂

    • Veronica S sier:

      Tusen takk;) Hehe, er en del popstjerner her også, men pga jeg selv elsker å synge å spille i musikaler osv. Men som deg, de må nesten ha en personlighet og stort hjerte;) hehe.

Please reply

