Det tar 30 minutter av livet ditt og litt mer om du vil gjøre en forskjell…

I går kveld da jeg satt på facebook fikk jeg en mld av en venninne som skrev: se den videoen jeg delte på veggen min nå. Du må se den! Jeg gjorde som hun sa og jeg ble utrolig inspirert. Denne filmen dreier seg om Joseph Kony, som i 26 år har ledet et voldelig felttog i Uganda der barn blir kidnappet, truet til å drepe foreldrene sine og lemleste familiemedlemmer. Jenter blir kidnappet som sexslaver og gutter som geriljasoldater og eneste formålet hans er å skape frykt og vise makt. Han er leder for LRA,  siden det startet har over 30 000 barn blitt kidnappet fra hjemmene sine, få klarer å flykte, dem som gjør det og blir tatt, det blir med døden til følger. Og dem som klarer å flykte, klarer ikke å flykte fra de grusomme hendelsene de har blitt tvunget til å gjøre.

Dessverre setter man for liten fokus på hva som skjer i Uganda, og som utvikler seg videre i Afrika som Kony er kjernen bak, fordi det «ikke angår» oss. Vi i Norge og andre land rundt er liksom ikke berørt, og da blir det ikke nok snakket om. MEN, noen gjør noe med dette, Invisible Children Inc gjør noe, les om dem HER. De vil stoppe Kony, som står på 1 plass å listen av verdens farligste menn. Dessverre er det ikke mange som vet hvem denne mannen er, så deres formål er da Make Kony Famous, fordi, jo mer man snakker om det og jo «mer» kjent han blir. Jo mer vi engasjerer oss i å få tak i denne grusomme mannen, jo lettere kan det bli. La meg ta et eksempel: alle vet hvem Justin Bieber er, eller Rihanna. Mange bruker lang tid på å henge plakatene av dem riktig opp på rommet og bruker masse tid på nettet for å lese om dem. Alle vet hvem det er og de blir for gjenkjent. Om politiet noen gang skulle hatt tak i dem, er de lett å finne. Om Kony blir berømt, lett å finne, kan denne mannen få den straffen han fortjener og må stilles for retten. Der han blir drømt for voldtekt, kidnapping, lemlesting og drap. Vet mennesker hvem han er, jo lettere jobb er det for militæret og politiet å finne ham.

Derfor trenger Invisible Children Inc DIN hjelp. Du har twitter, se videoen og del den. Du har facebook, del den, har du blogg, del den. Ikke minst, del den på skype, msn osv. Jo flere mennesker som er med i aksjonen, jo mer forskjell kan man gjøre. Tenk om det var din bror eller søster som ble kidnappet midt på natten. Blitt truet til å bli barnesoldat eller sexslave. Hvem vet, får vi ikke stoppet denne mannen, så vokser hans «makt». Tenk etter, har du tid til 30 minutter å se denne filmen, og kanskje 30 minutter til å dele budskapet.

Noen av kjedisene som allerede deler budskapet, både på Twitter og Facebook er: Rihanna, Lady Antebellum, Sophia Bush, George Clooney bare for å nevne noen.

Veronica S

Dette innlegget ble publisert i Tema og merket med , . Bokmerk permalenken.

32 svar til Det tar 30 minutter av livet ditt og litt mer om du vil gjøre en forskjell…

  1. Glenn sier:

    SV; hehehe jeg går rundt å synger på den, kan godt komme å synge ola nordmann for deg😉

  2. Leah sier:

    Syns det er helt forferdelig!! Hvis det er noe folk bør bruke dødtiden sin på så er det å se den videoen og dele den!!
    Sv: det kunne ikke jeg heller før, men øvelse gjør mester:) jeg må fremdeles fram med q-tips og neglelakkfjerner innimellom. Eller ofte på høyrehånden:p

    • Veronica S sier:

      Jepp, man bør i allefall se den, om man gjerne ikke støtter aksjonen ved å dele osv, så kan man i allefall se den og bli litt oppdatert at det finnes værre ting enn at iPhonen fikk en sprekk i glasset eller iPoden druknet i do, eller at man ikke fant siste røde øyenskyggen til MAC liksom.

      //Ja, høyehånden blir værst, så pleier å ta den først faktisk. Tror jeg skal øve meg enda mer;)

  3. Benedikte sier:

    Jeg så denne filmen tidligere i dag, og er enda i sjokk. Det at dette pågår et sted i verden i så lang tid, og vi faktisk ikke har noen anelse er helt fryktelig. Jeg håper at alt dette blir realitet, og at Kony får sin straff! Ikke at det finnes noen straff som er fryktelig nok..

    • Veronica S sier:

      Det er nok mange grusomheter som foregår rundt i verden, er det ikke grusomheter mot mennesker, er det mot forsvarsløse dyr. Og alle mennesker som bedriver grusomheter bør straffes, enkelt og greit. Tror straffen å sitte i fengsel og ikke få utøve sine grusomheter er rimelig straff jeg, spesielt på livstid.

  4. Tonje sier:

    Klart jeg skal dele noe så viktig jeg også!

  5. Glenn sier:

    SV; nei da skal du få slippe å få den på hjernen igjen, men jeg er fan av plumbo da hehehe sikkert derfor jeg synger og nynner på den. ja han er som faren sin superhelt fan hehehe. kan jeg legge inn en link til din blogg på min eller? har begynt å lese bloggen din og liker den.

  6. Glenn sier:

    SV; takk det skal jeg gjøre🙂 da lager jeg en link nå😉

  7. Valborg sier:

    uff, ikke bra!
    Bra du delte denne videon med oss!

  8. Det er helt forferdelig, men veldig bra at så mange deler den.

    SV: I hvert fall litt billigere. Jeg betalte 400 kroner for mine😉

    • Veronica S sier:

      Ja, det setter i allefall et fokus på at ikke alle har det like bra i denne verden. Vi er heldige som bor i Norge.

      //Oj, det var ikke dyrt da! Her koster de jo mellom 600-800 kr.

  9. SV: Ja sjekk ut. Emeli Sande har helt nydelig stemme og sangen Next to me er min store favoritt❤ Takk for musikktips, Veronica❤

  10. Regine sier:

    Eg såg den i går – og det er heilt forferdelig at noken kan ha det slik i 2012..
    Vi har det jammen godt her i Norge!!

  11. Jeanette sier:

    Jeg så den i går! Veldig inspirerende.

  12. Nina C. sier:

    Sterk og inspirerende film! Sett denne her florere rundt omkring på nett og det er bra å spre videoen:)

    SV;Takk Veronica:) Håper den kommer også tilbake:)

  13. Fint tiltak😉 Delte videoen nå:)

  14. Siv sier:

    Ajaajj – jeg gråt da jeg så den. Men så leste jeg mang en artikkel etterpå… Og det fikk meg til å innse at vi MÅ tenke litt selv også, og ikke bare la oss påvirke av filmer som blir delt via facebook. DEt er nok mye vi ikke vet om denne organisasjonen – selv om vi alle vil ha ned Kony.

    • Veronica S sier:

      Ja, jeg vet det. Men tror uansett alle organisasjoner rundt om kring kan man grave frem ting om..men kun fordi disse har oppnådd noe, så skal alltid noen være kjempe-negative fordi deres organisasjon ikke er så stor osv. Men uansett, så synes jeg man skal se videoen og kanskje gå i oss selv og tenke at det var kanskje ikke så synd at vi fikk kjeft av mamma eller pappa den dagen, eller fikk lov til å ha en harmløs krangel med søskene våre. For det er mange der ute som er tvunget i fra sin familie for å gjøre grusomme ting. Og sikkert ikke bare i Uganda.

  15. Marit sier:

    Utrolig sterk film. Bra budksapet blir spredd!🙂

  16. Merethe sier:

    Det er ubegripelig at det finnes mennesker uten et snev av samvittighet. Håper virkelig den mannen får den straffen han fortjener. La barn være barn og ingenting annet.

Please reply

