Music is what a feeling sound like…

Fra We<3It

Er det noe som går meg på nervene så er det når en eller annen lager en sangvideo på youtube, eller synger en sang i ett eller annet talentshow også vet de absolutt ikke hva sangen de synger handler om. Det er så mange eksempler på youtube der mange for eksempel skal synge «Someone Like You» av Adele, så står de og smiler fra øre til øre og prøver å synge den så vakkert som de bare kan. Så sitter jeg og grøsser fordi de har ikke den fjerneste anelse om hva teksten handler om og de eier ikke egenskapen å formidle teksten. Adele har noe i stemmen sin som er sårt og selvsagt er det jo hun som skriver sangen som synger den best, men skal man synge cover av en låt, så bør man vite hva budskapet er også må man se om man klarer å formidle det slik låten skal formidles.

Fra: Google

Har et annet eksempel: overhørte en som snakket om sitt kommende bryllup og at hun og kjæresten hadde leitet igjennom alle sanger etter en sang som var fin nok å danse sin første dans til. Valget deres falt på «Think Twice» og eneste begrunnelsen hennes var at den var så fin og varte lenge. Jeg er veldig kjent med den sangen og vet i allefall at disse ordene:

«Don’t say what you’re about to say
Look back before you leave my life
Be sure before you close that door
Before you roll those dice»

IKKE skal synges i mitt bryllup. «Before you leave my life» ringer det liksom ikke kirkeklokker av. Hadde så lyst til å gripe inn i hele samtalen og si at «Power Of Love» av samme artisten (Celine Dion) varer lengre og har et budskap om tosomhet. Man vil heller danse til:

«‘Cause I’m your lady
And you are my man
Whenever you reach for me
I’ll do all that I can
We’re heading for something
Somewhere I’ve never been
Sometimes I am frightened but I’m ready to learn
Of the power of love»

Det ville i allefall jeg gjort. Og hadde jeg noen gang blir spurt om å synge i et bryllup (noe jeg ikke kommer til å bli, men OM jeg skulle blitt spurt) hadde jeg nok kommet med noen forslag på sanger som passer til den anledningen. Har noen eksempler på sanger om noen vil ha:
«Power Of Love», «From This Moment», «Forever In Love», «When You Got A Good Thing», «Heaven» og «Det Väckraste». Selvsagt, om noen velger musikk til sin første dans som ikke har med noe som helst av budskapet et bryllup har, men en sang de først danset til er jo det helt greit, det er deres bryllup, men er dere ikke enig i at på en slik dag bør man i allefall velge musikk ut i fra andre meninger enn «sangen er lang, og den høres fin ut»?

Fra: Google

Det er så mye mer i musikk enn hva mange mener. Musikk er liksom et språk omtrent alle kan. Om man spiller instrument, synger eller bare lytter. En sang på radioen kan få deg til å tenke tilbake på barndommen fordi teksten treffer deg. Jeg tar vel ikke feil når jeg sier at sikkert over halvparten av oss har tatt med oss 2 liter med is, låst døren til rommet, skrudd volumet på steroen så høyt at man kan se høytalerene dundre og det som kommer ut av dem er kjærlighetslåter der artisten synger om hjerte-smerte. Man setter liksom ikke på «Girls Just Wanna Have Fun» i den situasjonen, ikke bare på grunn av musikken, men på grunn av teksten også.

Fra: Google

Som sagt elsker jeg musikk, men er lite glad i tekster som ikke sier deg noe. Jeg husker da Ronan Keating gjorde cover av Garth Brooks sin «If Tomorrow Never Comes» og den ble spilt mye på radioen. Da noen i klassen alltid sa «åh, skru ned han fyren da», mens jeg likte sangen og ba dem ha den på og høre på teksten på sangen. Den ble ikke skrudd ned etter det når den kom på radioen i storfriminuttet i klasserommet. Det morsomme var at vi hadde norsktime etterpå og vi skulle skrive dikt, og jammen var det mange i klassen som var inspirert av sangen de hadde hørt på radioen. Akkuratt denne sangen er et bra eksempel på cover. Både Garth Brooks og Ronan Keating synger den med følelse, men på forskjellige måter. Uansett klarer de å formidle budskapet i sangen uten at den ene gjør det så mye bedre enn den andre. Og jeg skal med hånden på hjertet si at det er ikke alltid like lett å synge en countrylåt, for de fleste har en skikkelig historie bak seg som man nesten må sette seg inn i teksten for å kunne formidle den.

Fra: Google

Ser jo selvsagt på alle disse Idol og The Voice og alle disse programmene. Det er så mange som synger så vakkert, mange av dem synger pent men de føler ikke sangen, så de klusser den til med å gjøre den til sin «egen» og når det ikke funker, så forsvinner særpreget. De som knekker koden og gjør sangen til sin egen, som har forstått budskapet og føler de kan gjøre noe med det budskapet i sangen, de blir mer komfortable og da kommer særpreget deres frem, uten at de tvinger det frem. Det gjelder ikke alltid å kunne synge teknisk riktig, man skal kunne føle det man synger. I ALLEFALL finne seg tid til å lese igjennom teksten og finne «sinsstemningen» i sangen før man setter i gang og synger den. For som sagt, man står ikke å smiler når man synger feks «If I Die Young» av The Band Perry.

Fra: Google

Akkuratt som en skuespiller, ut i fra auditions velger de dem som kan formidle et budskap i en tekst, samt sangene de eventuelt skal synge som den rollen. Om de ikke føler det, blir de avslørt av publikum og det blir nakent og pinlig. Sånn er det bare.

Hva mener dere? Er jeg for kresen? Skal man ikke bry seg alltid om teksten?

Før dere skjeller meg ut eller dømmer meg, så skal jeg med hånden på hjertet si at jeg føler ikke alle sangene jeg gauler ut på singstar, ikke føler jeg alle sangene som folk bryter ut i allsang på en fest. Ikke føler jeg alle sangene som blir valgt i koret, men jeg leser teksten, prøver å finne sinsstemningen så jeg henger med. Men uansett, om noe skal synges på singstar er det en sang/sanger jeg liker, allsang på en fest er ofte en sang som er der til humøret du er i og man kan godt. Og jeg kommer ALDRI til å legge ut youtubevideo av meg selv som PRØVER å synge en låt som er kjempepoppis på radioen og alle andre synger den på youtube, så jeg skal gjøre det bedre. Så pass kan jeg love. Men kommer jeg en gang til å legge ut noe når jeg synger, så kan jeg med hånden på hjertet si at da er det en sang som har «snakket» til meg, en jeg kjenner meg igjen i og jeg føler jeg kan formidle den. I hensyn til den artisten eller de artistene som faktisk synger sangen.

Fra: Google

Så, har DU noen youtube videoer der du synger?

Veronica S

Dette innlegget ble publisert i Musikk og merket med , . Bokmerk permalenken.

34 svar til Music is what a feeling sound like…

  1. Hedda sier:

    Haha, moro med de som ønsker slike sanger i bryllupet sitt😛 Må jo bare le! I slike situasjoner så syns jeg teksten spiller en stoor rolle. Hjelper ikke at melodien er fin, når teksten sier noe helt motstridene for situasjonen. Jeg er også skikkelig musikkelseker, og i mine ører er en nydelig, bra, fantastisk låt, en låt som har både meningsfylt og fengende tekst og melodi. Sanger er mye mer enn bare lyd, men også hvilket budskap de formilder, for ikke å snakke om hvilken spesiell følelse og stemning det kan gi. Jeg hører på mye forskjellig musikk. Og noen ganger betyr ikke teksten noen ting, – det er bare bra å høre «meningsløse» låter som får en i bra humør uten grunn. Men i andre settinger er det godt å høre på litt mer «kvalitet». Kommer veldig an på sotuasjonen. Syns ikke du er kresene – høres bare ut som du er genuint opptatt av musikk og kvalitetene den bringer🙂 Det er jo det som er så bra med musikk: at den er for alle og at alle har ulike oppfatninger av den🙂 Veldig bra innlegg!!! Håper du får en super fin dag og helg =)

    • Veronica S sier:

      Jeg også hører en del meningsløse sanger til tid og annen, sånn feks treningsmusikken min. Jeg jogger til tider til Barbie Girl av Aqua liksom..Og er fint på dansegulvet med fengende rytmer. Altså, musikk er liksom soundtracket i livet ditt, men når den skal tiltale meg, så bør den være med menig. OG, skal man formidle den, så skal man mener det;)
      LIKER at andre er like glad i musikk som meg!

  2. Nina C. sier:

    Når jeg hører på en ny sang hører jeg på teksten og hvordan den virker med rytmen osv. Med musikk formidler man mye mer. Man formidler følelser,tanker og holdninger m.m

  3. Siv sier:

    Jeg tror du har mange gode poenger! Og jeg må si meg enig – man må leve seg inn, det er en del av det! The heart never lies (McFly) pleier jeg å synge fordi den ligger nært hjerte mitt, og den betyr mye, og jeg lever meg alltid inn og tenker på alt det som den betyr for meg:))

    • Veronica S sier:

      Haha, tusen takk! Ja, viktig å leve seg inn, noen ganger blir man jo trukket inn i det uten at man er klar over det også fordi teksten griper en. Skal sjekke ut den sangen forresten!

  4. AB sier:

    Kjempebra innlegg! Jeg er veldig enig med deg.Skal man opptre med en sang så skal alt, inkludert følelser, være på plass. Og at noen vurderer å velge en sang med tittelen «Think Twice» til et bryllup er i seg selv gale nok for min del. Kunne skrevet så veldig mye mer, men jeg skal heller la være for du sa det så godt selv og vi er helt enige på dette området.

  5. SV: Hehehe.. Det forstår jeg godt😉 I juli skal jeg tilbake og da skal jeg på musikal, helst Mamma Mia😀

  6. Glenn sier:

    SV; jepp er shrek esselet🙂 hehe🙂 hvordan har dagen din vært?

  7. Benedikte sier:

    Veldig enig med deg! Tekstene blir ikke satt pris på av andre enn fjortissjenter som skal bruke den mest kjente strofa til å ha under profilbildet sitt på facebook.

  8. monica sier:

    Jeg blir helt flau på brudens vegne her :p
    Teksten er jo det aller viktigste, jeg har personlig hørt på mye black metal kun fordi tekstene tiltalte meg, ikke så mye at de skriker den ut og spiller så hardt på tromma at du blir døv. Så jeg er veldig enig med deg🙂

    • Veronica S sier:

      Hvordan tror du jeg hadde det når jeg satt og hørte på da? Men MÅTTE beherske meg og ikke bare brase ut med: SERIØST!? haha.
      Musikksjanger smaken er så forskjellig, men uansett sjanger så føler jeg at når man synger den, så skal det være med innlevelse som er ektefølt.

  9. A n n e tt sier:

    Haha! Er veldig enig med deg, «think twice» er ikke akkurat passende i et bryllup.
    Har absolutt ingen videoer av meg selv på Youtube der jeg synger, for er det noe jeg absolutt ikke kan så er det å synge fint. Men musikk er jeg veldig glad i🙂

  10. Nina C. sier:

    SV;Helt enig med deg:) Har soundtracket god plassert på ipoden min.=) Skulle gjerne likt å sett vraket av titanic:)

  11. Tonje sier:

    Wow, utrolig bra innlegg! Og veldig sant det du skriver. Hører forøvrig på Adele i øyeblikket😀

    • Veronica S sier:

      Tusen takk<3 Så kjekt at du er enig da. Adele likte jeg faktisk ikke før, men etterhvert så har det gått et lys opp for meg at: jammen er denne damen noe utenom det vanlige. Og tekstene er jo mesterverk og formidlingen likeså.

  12. Tonje sier:

    Du har mange gode poeng. Og jeg er veldig enig med deg, synes også det ser litt rart ut når noen synger en trist sang og smiler fra øre til øre. Heller når folk ikke tenker helt igjennom hvilke sanger de velger å spille i et bryllup. Blir litt kleint sånn sett.

  13. Jeanette sier:

    Jeg er helt enig i alt bortsett fra det med bryllupet, jeg tenker at de kan velge hvilken sang de vil uansett grunn fordi det er deres dag, og bare deres, så de kan danse til det de vil fordi de kan🙂 Så om de vil danse til en tåpelig sang, eller en som egentlig ikke passer i det hele tatt til situasjonen, så er det deres valg og de som må ha den på bryllupsvideoen resten av livet😛 Elsket bildene! Og alt det andre var veldig bra skrevet!😀

  14. Valborg sier:

    er litt enig med deg der ja!🙂

  15. Syntes du har et godt poeng. Det blir feil å synge «Someone like you» med et stor smil om munnen. Jeg er i alle fall opptatt av hva sangere prøver å formidle med sangene sine🙂

  16. Leah sier:

    Think twice i et bryllup ja.. Haha! Noen har tydeligvis ikke en snøring hva den sangen handler om:p En ting jeg har reagert på er når BARN synger rolling in the deep, barn liksom! Hva faen vet de om kjærlighet da???

    Jeg er også kresen når det kommer til hvordan folk oppfører seg når de synger en sang. Min ynglingssang f.eks er hurt med Johnny cash. Og det er en veldig sårbar sang, du skal se trist ut når du synger den sangen… Men det er så utrolig mange som ødelegger den vakre sangen med å se likegyldig eller glad ut!

    Og mens vi snakker om vakker, jeg kunne ga tenkt meg å ha «det vackraste» i bryllupet mitt:) den er nydelig! Og den minner meg om mamma, for hun spilte den da jeg var liten:)

    • Veronica S sier:

      SANT! TAKK, endelig en som ser det. Barn skal ikke synge rolling in the deep. Det er en grunn for at det finnes barne cder. Husker jeg reagerte masse da Amy Diamond sang «What’s In It For Me»… også hører du teksten…og tenker at hun var vel 11 eller 12 når hun sang den sangen. MEN, når unger synger med i bilen feks til en sang, da er det liksom greit, men når de får ungen til å stille seg opp for en youtube video og synge den, da er det helt meningsløst. Ta de to Superbass ungene..de er supersøte, men hun vet jo ikke hva hun synger om hun som kan hele sangen.

      Ja, feel the lyrics mener jeg. Skal man synge en sang, så må man føle det også. Tenker feks Maria Haukaas Mittet, hun ble jo spurt mange år på rad om å synge sanger i mgp, men ingen sanger «snakket» til henne og hun følte dem ikke, så hun svarte nei. Men da Mira Craig børstet støv av sin låt og hun fikk høre den, så snakket den til henne og hun havnet som nr 5 i eurovision liksom. Og «Hold On Be Strong» skal jo og synges med følelse;)

      Sangen er kjempevakker, så definitivt et veldig bra valg!

Please reply

