OH no..it’s Friday..

For tre uker siden var jeg hos Revmatologen, for å snakke med henne om hva i all verden vi skulle gjøre med disse smertene i leddene mine. Jeg går jo på RoActemra nå, intravenøst en gang hver 4 uke på Haukeland Sykehus. Men siden den medisinen jeg går på i kombinasjon i den tydeligvis ikke fungerer, så har ikke jeg hatt noe optimal virkning. Så vi bestemte oss for at jeg slutter med de tablettene og begynner på an igjen med methotrexate tabletter, som jeg gikk på da jeg fikk leddgikt. Men tålte de overhodet ikke (tok den om søndagene og klarte ikke holde på mat før fredagen om jeg var heldig også var det på an igjen med tablettene søndagen). Da fant hun en ny løsning, vi tar den i sprøyteform, altså Metex inj. Så det vil si at jeg er tilbake på å ta sprøyte på meg selv en gang i uken. Nedtur, spesielt siden jeg IKKE er fan av sprøyter og har gått på to medisiner tidligere jeg har måttet ta som sprøyter og det gikk IKKE bra (vi snakker besvime med sprøyten i låret/magen, kastet opp etter jeg har tatt den kun fordi det er sprøyte og noen ganger ikke klart å ta den). Fant egentlig ut at siden jeg var 17 da jeg fikk tablettformen så kunne vi i allefall prøve sprøyten. I går var tredje gangen jeg tok den og det gikk egentlig ganske bra. Selv om nålen er frastøtende og jeg gruer meg ekstremt mye. MEN, jeg er ganske stolt. Ikke har jeg besvimt og ikke har jeg kastet opp. Virker som jeg har tålt denne så langt, men nå skal det sies at jeg skal trappes rolig opp i større dose, så neste sprøyte blir høyere dose, så vi krysser fingre for at jeg overlever den også.

Pakken, som faktisk er pakket inn i plastikk igjen når den hentes på Apoteket.

Ser ikke så godt, men det er det gule gugget som er inn som er medisinen.

Medisin tatt, se en lange nålen..ekkel..

Sparer dere for bildet der jeg tar den, fordi jeg skal liksom ikke søle noe ut på huden og da ble det vanskelig å balansere mobilen (som er brukt som kamera) og sprøyten.

Valgte jo selvsagt å ta sprøyten fredager, sånn just in case om jeg ble dårlig av den. Siden jeg nå er 40% tilbake i jobb, så har jeg neppe lyst til å være borte fordi jeg er blitt dårlig av medisinen jeg tar dagen før. Så nå krysser jeg fingre for at neste dose som er høyere går bra, og at kombinasjonen med denne og RoActemra kan fungere like bra på meg som den gjør på andre. Selv om jeg ikke er fan av alle giftstoffene som sprøytes inn i kroppen min.

Noen av dere som har leddgikt?
Har du tatt sprøyte på deg selv før? 

Veronica S

Dette innlegget ble publisert i Leddgikt og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

34 svar til OH no..it’s Friday..

  1. Tonje sier:

    Oi. Visste ikke at du hadde det. Og jeg har nok ikke det nei, og sprøyte på meg selv? Får frysninger bare med tanken. All respekt til deg!🙂

    • Veronica S sier:

      Åh, hehe nå vet du det;) Takk for det, er ikke noe kjekt, går greit å sette på andre (når jeg jobbet i pleien når jeg måtte sette insulinsprøyter) men på meg selv er ikke kjekt. Men mamma vil ikke sette på meg så da må jeg gjøre det selv.

  2. Nina C. sier:

    Den sprøyta var stor.:O Har ikke leddgikt,men moren min har det. Men hun tar av og til kortison sprøyter når hun er hos fastlegen.

    • Veronica S sier:

      Den er faktisk litt stor, spissen er større en insulin…noe jeg synes er teit, for liker bedre insulinspissen:P Huff, har din mor hatt det lenge? Jeg får ikke mer kortisonsprøyter…

  3. Katharina sier:

    Oj, det hørtes fryktelig slitsomt ut! Og jeg hadde aldri klart å sette sprøyte på meg selv. Creds til deg😉 Håper du finner en løsning som fungerer bra etterhvert da🙂

  4. Keths! sier:

    uffda, lykke til! er ikke så fan av å SETTE sprøyter jeg heller. Går sykepleien, så lærte å sette subcutan sprøyte nå i høst… Og måtte gjøre det på min praktiske eksamen også. Men har ikke noen fobier mot sprøyte generellt da. Blir bare VELDIG skjelven i handa😛 hehe. Håper medisinene fungerer bra da.

  5. Siv sier:

    wæææ😦 Det høres litt skummelt ut i mine ører: god bedring!!!

  6. lineeirin sier:

    sv: tusen takk for det😀

    Jeg har ikke tatt sprøyte selv før, huff, høres litt for uforutsigelig ut :S

  7. Leah sier:

    Aldri tatt på meg selv, men har tatt på mamma.. Fordi hun ikke klarte det selv, syns det var forferdelig!!:/ håper du tåler denne da:))

  8. Uff, det høres ikkje godt ut – flink du er som gjør det sjølv!! Håper det blir bedre med ei høgre dose og at får mindre smerter!!! Ønsker deg ein fin søndag🙂

  9. Amanda sier:

    stor sprøyte :O

  10. Nei, jeg har ikke det, men mamma har det. har ikke tatt sprøyte på meg selv heller..🙂 Flink du er som klarer å gjøre det selv😉

  11. Marit sier:

    uff:/ Høres kjipt ut. Har selv litt vondt i ledd pga skade, it sucks. Har satt spøryte på meg selv for å øve, hehe :p

  12. Oii, stor sprøyte! :O

  13. Hilde sier:

    Huff, det hørtes ikke noe særlig ut.. Jeg hadde aldri i verden klart å sette sprøyte på meg selv..

  14. Rachel sier:

    Hei.

    Jeg har nettopp begynt å lese bloggen din, og synes du skriver veldig bra🙂 Jeg fant bloggen din da jeg søkte etter blogger som omhandlet leddgikt/annen revmatisk sykdom. Jeg har nemlig barneleddgikt selv og ville se om noen skrev noe om dette temaet:)

    Jeg har tatt Methotrexat i både sprøyte -og tablettform, men aldri blitt dårlig av det. I tillegg har jeg tatt både Enbrel og Humira som sprøyter. Har ikke hatt noen problemer med å ta dem. Jeg vil heller ha sprøyter enn tabletter, da jeg har problemer med svelget😉 Har nå akkurat startet med infusjoner med Roactemra, så er spent på om den vil ha noen effekt….

    Skal følge med videre på bloggen din framover også :))

    • Veronica S sier:

      Heisann;)
      Tusen takk, det varmer at noen synes jeg skriver bra;)
      Jeg fikk leddgikt når jeg var 17, så er ikke barneleddgikt jeg har, men det er jo i samme kategorien.

      Heldig du som har sluppet å bli dårlig av medisinene, jeg har prøvd en del og har selvsagt fått bivirkninger til tusen. Arava mistet jeg håret av, Metotrexaten kastet jeg opp i en uke av osv osv. Sprøytene fungerte ikke på meg, verken Enbrel eller Humira… og jeg bruker heller 2 timer på å svelge tablett enn sprøyte om jeg skal helt ha valget alene;) hehe. Men jeg er generellt ikke fan av sprøyter og har aldri vært det.

      Jeg føler faktisk at RoActemra funker (i allefall bedre enn alt annet jeg har prøvd), selv om den tydeligvis ikke har så helt full effekt den heller sånn sett. Jeg har i juni stått på RoActemra i 2 år, og først nå prøver vi med komboen med metex, så satser på den får full effekt!

      Utrolig kjekt at du vil følge bloggen min;)

  15. Ja, det går nok fint!🙂 Håper det fungerer da og at du blir bedre snart!❤

  16. Veronica S sier:

    Takker og neier;) Det går nok bra, vi satser på det;)

  17. SV: Jeg kan ikke vinne😉 Det er jo jeg som hadde giveaway😉

  18. Tonje sier:

    Uffda, det høres ikke spesielt godt ut, nei. Jeg har ikke selv en revmatisk sykdom som leddgikt e.l., men søsteren min er under utredning for Bekhterevs, og jeg ser hvor vondt hun har det innimellom. Jeg er ikke særlig glad i sprøyter selv, og vet ærlig talt ikke om jeg hadde klart å sette dem på meg selv. Og uææ, den sprøyten ser enorm ut! Du er tøff som klarer det!

    • Veronica S sier:

      Er ikke sånn kjempekjekt nei..men sånn er det. Huff, ikke bra med søsteren din! Hehe, den ser litt mer voldsom ut på bilder, men den er liksom ikke liten.

Please reply

