R.I.P Lexie<3

Verdens vakreste engel

2 September 2003 kom det en liten hårete firbeint frøken inn i livet mitt, med duracell energi til de grader og med så mye kjærlighet og glede å gi. Hun var min 17 års presang og virkelig den fineste bursdagsgaven en kan få. Hun kom i en vanskelig tid, jeg fikk leddgikt og hun var egentlig den som har holdt meg oppe i sykdomsløpet. Hun er grunnen til at jeg  måtte ut for å holde ledd i sjakk og hun har vært med meg mens jeg har grått og ledd. På alle flyttinger, i alt stress og alle gleder har Lexie vært der.

I 2008 ble Lexie kåret til Norges Herligste Hund av daværende ukeblad «Ute & Hjemme» i samarbeid med vetrinær Trude Mostue. Husker meg og bestevenninnen min Anne-Birthe dro til Oslo med tog, med Lexie på slep! Vi dro mandag, var en hel tirsdag i Oslo før vi reiste tilbake igjen, en hel del timer uten søvn, men oj så kjekt det var. Anne-Birthe ble med siden jeg ikke ville reise alene, og hun er den venninnen jeg har som kjenner Lexie aller best, og som Lexie knyttet seg veldig fort til.

Lexie & Trude

Vi kom i blad og greier, og Lexie fikk kake. Var en veldig stolt hundeeier, noe jeg alltid har vært.

Lexie har vært med på mye, kanskje mer enn mange hunder. Hun har vært så grei å ha med å gjøre at vi tok henne med dit vi kunne ha henne med oss. Mange var utrolig glad i henne og hun gjengjeldte kjærligheten hun hadde rundt seg. I stallen har hun vært kjempepopulær og sjarmert en hel del, til og med mannfolkene som har hest der. Blandt nabounger og barn i familien har hun vært kjempepopulær, ikke minst blandt voksne naboer som har ville låne henne å gå tur med.

Å kjøre bil var noe av det Lexie likte aller best, spesielt «Tante» Kari sin bil sammen med Tinka. Og bortsett fra bil var BADING det beste hun visste. Jeg sverger, hun kunne funnet vann i Sahara, og når hun først la på svøm, så svømte hun rimelig kjapt og som regel fra de andre hundene. Løping var også henne sterkeste side, hun var ekstremt kjapp, og løp i fra mange når man kastet ball eller pinn, da fliste hun de og var først med å få tak i leken.

Lexie har også vært en liten teaterhund, hun har vært med meg på en del øvinger og teatervenninnene og kameratene mine der har blitt forelsket i henne, hun var også fast innventar fra andre forestilling av «Reisen Til Julestjernen» i Forum i 2011. Hun var nissehund og hun ELSKET oppmerksomheten. Ville ikke av scenen etter applausen, den tok hun med hevet hode og gikk foran alle ungene som satt på scenen og stjal glansen, noe publikum lo mye av. Ikke gikk hun ned fra scenen før publikum begynte å gå heller.

Julaften var hun helt fascinert av julegavene og lå og passet på dem. Var så vidt vi fikk henne med oss ut fordi hun lå å gjetet på pakkene. Hun samlet dem som var sine sammen og virkelig voktet som om det var ungene hennes. Hun sov ved siden av pakkene natt til julaften. Presang-besatt hund.

4 September 2012, dagen før min 26 års dag, måtte vi ta et tungt farvel med denne sta, vakre, snille, lojale, energifylte, kjærlige, gledesrike, fantastiske, nydelige og uerstattelige hunden. I sommer ble Lexie halt og kom seg ikke, vi var hos dyrlegen med henne og hun fikk smertestillende tablett kur, men det hjalp ikke. Vi merket nå den siste tiden at hun skiftet humør, hun ble mer amper og hun ville ikke være med ut på tur. Hun gikk rart og vi måtte omtrent slepe henne med oss. Ikke viste hun særlig glede med å leke ball heller, hun ble bare kjempedårlig etterpå, så vidt hun kunne gå. Vi fant ut at det å gi henne fri fra smertene var bedre for Lexie. Avgjørelsen tok vi mandag kveld, og tirsdag morgen klokken 08:45 sluttet et vakkert hjerte å banke og en vakker hundesjel ble en stjerne på hundehimmelen.

If it should be, that I grow frail and weak,
And pain should keep me from my sleep,
Then you must do what must be done
For this, the last battle, can’t be won.
You will be sad, I understand.
Don’t let your grief then stay your hand,
For this day, more than the rest,
Your love and friendship stand the test.
We’ve had so many happy years
What is to come can hold no fears.
You’d not want me to suffer, so,
When the time comes, please let me go.
Take me where my needs they’ll tend only,
Stay with me to the end,
And hold me firm and speak to me,
Until my eyes no longer see.
I know in time you will see
It is a kindness you do to me
Although my tail its last has waved
From pain and suffering I’ve been saved.
Don’t grieve it should be you,
Who decides this thing to do,
We’ve been so close, we two, these years
Don’t let your heart hold any tears.
Smile – for we walked together,
For a little while.

Hvil i fred Lexie, vi fikk 9 herlige år med deg og vi vil ALDRI glemme deg!

Et av de siste bildene tatt med Lexie, i sommer.

Noen av dere som har måtte si farvel med en firbeint bestevenn?

September 2nd 2003 a hairy four legged missy with an attitude, lots of love in her heart, so much happiness and lots of energy came in to my life, she was a birthday present for my 17th birthday. It was the most amazing present I’ve ever gotten. She has helped trough a lot, especially being diagnosed with Arthritis not long after I got her. She has been with me in good times and in bad times, always cheering me up.

In 2008 she won «Norway’s most wonderful dog» contest that a magazine had, and the famous Veterinarian Trude Mostue was in the jury of the contest. My best friend Anne-Birthe and I jumped on a train on our way to Oslo to get the prize, and off course Lexie came with us. So it was one and a half day with no sleep, but so much fun.

Lexie has been a dog who’s been loved by many people, she was loved by the people in the stable, my theatre friends and our neighbors all 3 places we have lived. She loved to be in a car, especially «Auntie» Kari’s car along with Tinka, and she LOVED to swim. I swear this dog could find water in the desert.

In 2011 she was on stage in the Norwegian Christmas play «Reisen Til Julestjernen» and she absolutely loved it. Refused to go down from the stage before the audience went out. She loved the applause and went to the front of the stage and sat down to feel the love.

There is a lot to be said about her, I’m sorry I’m just making a short summery in English. But September 4th 2012 I had to say goodbye to this amazing dog. She became sick, limping and hurting, she stopped being happy and she didn’t wanted to go out or to play anymore. We made a decision to put her to sleep and end her pain. Tuesday September 4th 08:45am a wonderful heart stopped beating and a new star added to the sky above. I will always miss this dog, she has a special place in my heart. I got 9 good years with her, and I keep them forever in my heart.

Have u lost a four legged friend?

Veronica S

Dette innlegget ble publisert i Hund, Hverdagsmas og merket med . Bokmerk permalenken.

25 svar til R.I.P Lexie<3

  1. Anne-Birthe sier:

    Veldig fint skrevet, ingen tvil om at Lexie har hatt det veldig godt hos deg. Nydelige, snille, gode hunden.

  2. Tonje sier:

    Har ikke måttet ta farvel med en firbeint venn ennå, katta vår er 14 år, så vet ikke hvor lenge den kommer til å være til. Hvil i fred Lexie. Og kondolerer til Veronica <'3

  3. Keths sier:

    trist da! nei det har jeg egentlig ikke måttet. men så er jeg ikke så glad i dyr heller da ;D

  4. Merethe sier:

    Så utrolig trist😦 Kondolerer så mye og hvil i fred❤

  5. Siv sier:

    For et FINT innlegg til ære om Lexie! Jeg kondolerer så mye – det er aldri gøy å måtte si farvel til kjæledyr og bestevenn.

  6. Nina C. sier:

    Måtte felle et par tårer jeg. Lexie virket som en utrolig flott og vakker hund som levdet et flott liv sammen med deg! Kondolerer så mye! Det er vondt å ta farvel til et kjæledyr. Blir jo som et familiemedlem man mister.

  7. Jeg føler så med deg, og har tenkt på deg helt siden jeg hørte om det. Lexie var så nydelig! Jeg har ikke måttet si farvel til noen firbente venner, men gruer meg veldig til den dagen kommer😦

  8. Så vakkert skrevet. Jeg føler med alle som kjente Lexie. Har opplevd dette flere ganger. RIP til Lexie og mange gode tanker til dere som har mistet en god venn.

  9. Så trist❤❤❤ Sender deg store klemmer❤

    SV. Ja kun en antiback med matboksen, men ikke veldig dyrt å kjøpe en pakke i butikken da😉 Anbefaler matboksen på det sterkeste❤

  10. Leah sier:

    Huff! Dette var trist å lese Veronica:( Men Lexie har nok hatt en utrolig godt liv med deg, det merker jeg bare på teksten du skrev. Min bestevenninne er en italiensk mynde på snart 11år, gruer meg til den dagen vi må si farvel!

    Hvil i fred Lexie

  11. Nina-Martine sier:

    Blir så lei meg😥

    Har selv mistet hunden jeg vokste opp med, og det må være det vanskeliste jeg har gått gjennom😥

    Sv; Det var synd dere ikke kommer dere dit😦

  12. Sofie sier:

    Veldig fint innlegg. Så trist at hunden din er død😦 Kondolerer!!🙂😦

Please reply

