Keep calm and obey Mr.Grey

Jeg er da ferdig med den omtalte Fifty Shades triologien av E L James, og for dere som måper nå, ja det er TRE bøker og ikke bare en bok. Mange tror at Fifty Shades of Grey er boken alle snakker om, og det er for så vidt det, men det er faktisk tre bøker: Fifty Shades of Grey, Fifty Shades Darker og Fifty Shades Freed.
Tenkte jeg skulle skrive min mening om bøkene som alle snakker om.

Først og fremst hadde ikke jeg hørt om disse bøkene på radioen og slikt, jeg hørte om det fra noen på twitter og ble kjempenyskjerrig på hva dette var for noe, så ble til at vi var tre twitter-venner som bestemte oss for å ta for oss disse bøkene (jeg er eneste som er ferdig med alle tre). Jeg gikk til anskaffelse av alle tre bøkene med en gang, siden bokhandelen hadde ta tre betal for to tilbud på hele butikken. Etterhvert som jeg ble mer obs på at plutselig var disse bøkene kjempesnakkis på TV og radio, var det litt flaut å sitte å lese den blandt folk, så den første boken ble lest på bussen inni manuset til Hakkebakkeskogen (jeg vet, don’t judge me) og på sykehuset mens jeg fikk medisinen min ble den lest inne i et WOMAN blad.

Fra første boken blir man trekt inn i en kjærlighets historie mellom Ana Steel og Christian Grey, fra den stunden Ana bokstavelig talt snubler inn på kontoret hans og til hun blir trekt inn i hans hemmelige liv som en domant innen BDSM. Selvsagt er det skrevet en del om sex her, men jeg vil virkelig ikke påstå at det er så gale som alle skal ha det til. Det er brukt veldig enkel skrivestil og jeg valgte jo å lese disse bøkene på engelsk (ikke for å dømme, men tipper den norske blir bare pinlig å lese, ettersom jeg leste et utdrag fra første boken i et blad og tenkte: jammen bra jeg leser disse på engelsk) noe jeg absolutt ikke angrer på. Anas møte med Christians verden er både sjokkerende og spennende. Etter første boken er man så hektet på hva som skjer videre så man begynner på andre boken omtrent med en gang og før du vet det er du over halvveis i tredje boken. Selvsagt er MYE av det som er i boken så overdrevent og kleint som du kan få det, men alt i alt etter min mening er dette en ganske søt kjærlighetshistorie mellom to mennesker fra helt forskjellige verdener.

Jeg er i allefall glad jeg har lest disse bøkene, men helt ærlig skjønner jeg ikke alle diskusjonen rundt at det er så vanvittig mye sex osv, for å si det sånn, man har lest mer detaljerte beskrivelser i vanlige pocket serier enn i Fifty Shades. Jeg kan i allefall krysse ut på bucket listen min at jeg har lest alle bøkene i denne serien og seriøst, jeg leser dem nok igjen en gang eller fler. For jeg synes historien rundt er ganske så rørende og romantisk.

Er ikke den beste til å skrive bokomtaler, men dette er en bokserie som er verdt å lese for dem som liker å lese. For dem som synes det er flaut, tenk på at alle har til nå enten lest den, hørt om den og har kjempelyst til å lese den selv eller veldig dømmende uten å ha undersøkt saken selv. Liker du å lese, så anbefales de i allefall.

Gleder meg til filmen, faktisk. MEN skal Kristen Stewart spille Ana Steel, da ser tror jeg at jeg dropper det. Hun passer som Bella i Twilight, ikke noe mer. Sorry. Mila Kunis som Ana Steel og Chris Hemsworth som Christian Grey, jepp jepp.

Så, er du en av dem som har lest hele bokserien av Fifty Shades?

I’m finished with all three Fifty Shades books from the authour E L James, and for those who didn’t know: YES it is three books of Fifty Shades. Many believe it’s one book Fifty Shades of Grey, but it is three of them: Fifty Shades of Grey, Fifty Shades Darker and Fifty Shades Freed. I’m just writing my opinion about the books.

First of all, I didn’t hear about the books on radio or TV, I heard about them on twitter when some of my twitter-friends started to talk about them. Three of us decided to start reading them because we got curious, I’m the only one who finished all three by now. I decided to get all three book at once so it really helped that the book store had take three pay for two book sale. After I got the books I got more aware about them being talked about a lot on the TV and on the radios, so it was a little bit embarrassing reading them on the bus. So I hid the book in the manuscript on my way to musical rehearsals and inside other magazines when I was at the Hospital getting my Arthritis medication.

From the first book you get dragged in to a love story between Ana Steel and Christian Grey, from the moment Ana literally stumbles in to his office and until she get dragged in to his secret life as a Dominant (BDSM). Off course there is a lot of sex in the books, but it is really not as bad as everyone says it is. I’ve read worse. Ana’s meeting with Christian is exciting and shocking. After the first book you are so hooked you can’t wait ti read the second one and before you know it you are over half way on the third book. Off course, it’s not the most difficult written book and A LOT in the book is very fictional and not even possible in real life I believe, but in between all this it’s a really sweet and passionate love story between to humans from different worlds.

I’m glad I’ve read these books, and I really don’t understand all the fuzz with them being full of sex. I’ve read more details about sex in other books, so this wasn’t the worst reading. I can now check off one more goal on my bucket list: read all three books in Fifty Shades series. And I will probably read it again more than one time, because I these books were very romantic.

I’m really not the best writing book reviews, but I think this is books that you really have to read at one point in your life. For those who thinks it’s embarrassing to read them, well everyone knows about them, either they have read them, just judging them without reading them or they really want to read them. Just read them if you like to read.

I can’t wait for the movie, but if Kirsten Stewart is playing the role of Ana Steel I might not see it. She is just fitted for Twilight. Mila Kunis is Ana Steel and Chris Hemsworth as Christian, yes then I will see it.

So, are you one of those who has read the whole Fifty Shades series?

Veronica S

Dette innlegget ble publisert i Anbefaling og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

34 svar til Keep calm and obey Mr.Grey

  1. Kristina sier:

    Du har så fin blogg!

  2. Juthamat~ sier:

    Kult, har aldri lest de bøkene.😀

  3. Lene sier:

    jeg skal låne bøkene av en venninne:) hun har hele triologien, men holder selv på med bok nummer 1..

  4. Tina sier:

    Har aldri lest bøkene men fikk veldig lyst🙂

  5. Nei, og kommer nok ikke til å gjøre det heller, av den enkle grunn at tiden ikke strekker til😉

  6. Har sååå lyst til å lese den😀

  7. Nina-Martine sier:

    Har ikke kommet lengre enn bok en, men har bestilt de neste to bøkene på nettet, og tror jeg begynner å lese bok to så snart de kommer på døra! Likte i alle fall den første boka veldig godt, og må si meg enig med deg, det var jo ikke så drøyt som jeg hadde trodd. Egentlig var den jo ikke noe særlig drøyt i det hele tatt syntes jeg da. En skikkelig chick-lit. Men var også flau for å lese den, og tror jeg kommer til å lese de neste to alene på rommet mitt. Og ikke på fly når jeg reiser til USA om to måneder, haha :p

    • Veronica S sier:

      ÅH damn skal du til USA?? HELDIG, hvor?

      Hehe, joda, les dem på flyet.. haha! bare ta bokbind på dem så får du flyturen til å gå lett. Nei sant, virkelig ikke så drøy som dem skulle ha det til.

  8. Sunniva :*) sier:

    Jeg håper du får ei kjempefin uke! ;*

  9. Tonje sier:

    Har nok ikke lest de nei. Jeg prioriterer sjelden lesing…men jeg bør vel gjerne skjerpe meg der!😉

  10. AB sier:

    Jeg satser på å få låne dem av deg, har lyst å lese dem hvertfall🙂

  11. Nina-Martine sier:

    Sv; Haha, beste kommentaren! :p

    // Takk! Ja, det har du rett i😀

  12. infernito sier:

    Jeg har kun lest nummer en, men nummer to og tre er på vei! Leser de på engelsk jeg da, bare for å piffe opp den litt😉

    • Veronica S sier:

      Da håper jeg du får dem kjapt, for 2 og 3 er de beste bøkene. Jeg leste dem på engelsk jeg også, for norske oversettelsen er pinlig..haha og det er bedre på engelsk:P HAHA

  13. Nope, har ikke lest denne bokserien ennå. MEN det er absolutt en bokserie jeg vil lese i fremtiden🙂

  14. Siv sier:

    De har dem jo til og med på biblioteket! Jeg vet ikke helt… Har så mange på leselista, og disse er ikke akkurat øverst – men hvem vet! KAnskje jeg en dag får sykt lyst til å lese dem😀

  15. Veronica sier:

    Har hørt om bøkene, men har ikke lest de, vurderer kanskje det!🙂

  16. Jeg har begynt på bok 2 nå og digger serien🙂

    SV: Tusen takk Veronica❤

  17. Tine sier:

    Jeg leste alle tre i USA, og jeg tenkte ikke nevneverdig over det på bassengkanten i vegas, før jeg plutselig innså at denne boken kan det jo hende andre folk også vet hva handler om:P men jeg synes også de var bra! Men sier til alle jeg kjenner, at engelsk er best! Jeg også leste et utdrag i norsk blad, og det var bare FLAUT!
    Gleder meg til den kommer på film, men er justin bieber med, da blir den ikke sett av meg! Hehe

    • Veronica S sier:

      Haha, morsomt! Men i USA leste jo folk den på public transport osv:P haha også det samme i England. Alle vet hva den handler om, men herlighet, synes det ikke er så flaut nå når man leser andre ting. Engelsk er nok best på denne boken ja, jeg leste det på norsk det utdraget og jeg klarte ikke lese alt for det var så utrolig flaut..haha det var vondt.

      HAHA, nei ingen Bieber og ingen Kristen Stewart

Please reply

