Days That End With Y…

Country music is three chords and the truth.
-Harlan Howard

Jeg MÅ bare si at jeg ELSKER Hanne Sørvaag sitt nye album. ELSKER at damen endelig kan vise mennesker at Norge faktisk kan ha normal country musikk og ikke noe av disse flaue danseband damene som tror de synger country bare dem slenger på seg en cowboyhatt og noen boots mens de smiler utenfor en låve og synger banale tekster. Jeg har vært så flau over hva Norge noen ganger kategoriserer som country og alle disse danseband damene som sitter med sine banale tekster. Sorry, men det er slike som setter Country sjangeren som HARRY. Det er slike som gjør at mange synes det er flaut å reise på Countryfestivaler og sier dem er på sydenferie mens dem midt på natten graver frem cowboyhatten fra i fjor og setter av gårde med bilen i tussemørke så ikke naboen ser at syden-turen egentlig er en tur til enten Breim eller Seljord for å få med seg, ja Brad Paisley, Lady Antebellum eller Vince Gill. Så prøver de fleste å unngå kameraene fra nyhetene som skal påpeke at Countryfestivaler er harry, mens andre dessverre ble avslørt av naboen mens dem i et bedugget øyeblikk dessverre tusler forbi kameraet fra TV2 Nyhetene.

Som dere alle vet så elsker jeg Country, men da selvsagt kvalitet som av Lady Antebellum, Miranda Lambert, Jason Aldean, Kelly Clarkson, Taylor Swift (tro det eller ei men disse damene er faktisk rangert innen country i USA), Carrie Underwood, Blake Shelton, Luke Bryan, Pistol Annies, Brad Paisley, Rascal Flatts, The Band Perry, Thompson Square, Edens Edge osv, ja også da Hanne Sørvaag som endelig kan vise at vi har et stk fantastisk sanger i Norge som lager god musikk i sjangeren Country og vi trenger ikke gå å gjemme oss i et skap i stallen når hun åpner munnen og synger, fordi denne damen kan det med å lage sanger og å formidle dem. Her snakker vi ikke noe dame i midtlivskrisen som gjorde det skeis i et danseband og kastet på seg en cowboyhatt.

Nei, TAKK KJÆRE HANNE SØRVAAG for at du kan vise at lille Norge faktisk kan flagge med en countryartist på lik linje som Carrie Underwood, Miranda Lambert og Lady Antebellum og vi kan trygt legge bak oss disse flaue forsøkene enkelete har hatt opp igjennom med norske usammenhengende tekster. TAKK HANNE for at du hat laget albumet «All Is Forgiven» fordi du reiste til Nashville og fikk inspirasjon og kom tilbake til Norge for å vise hva country musikk faktisk er, at det er noe annet enn det som dem spiller på nrk1 på danseband jukebox sånn seint seint på natten. TAKK!!

Så må jeg jo bare dele første singelen til Hanne fra albumet:
Days That End With Y.

Så, er du en av dem som virkelig hater country, eller kan du høre på det? country-pop feks?

I just have to say that I LOVE Hanne Sørvaag newest album. I LOVE that this girl finally can show that Norwegians actually can make normal country music and we are not just a bunch of those «I failed in a swing/dance-band in now I’m throwing on a Cowboy hat and some boots and sing my heart out and call it country music. And just to help it a little on the way I take a picture outside a barn and throw in a tractor» and sings ridiculous lyrics in Norwegian. Throws in a horse and here we go. I’m so embarrassed of what Norway really has called Country music when I have gotten to know good music later on. MOST of what Norwegian call country is the kind of music that make you so embarrassed you lie to your neighbor about taking a trip to Spain but they wake up in the middle of the night looking for their cowboy hat in the garage and set of in your car in the middle of the night while the neighbor is sleeping, you head to the nearest Country festival (which is in Norway located in Breim or in Seljord) to catch your favorite singer like Brad Paisley or Vince Gill. Then try to avoid all the TV cameras from the Norwegian news making a headline that country festivals is kind of weird, while others get caught red handed coming down from a whiskey high walking past a TV camera from the evening news.

As you all know, I love country music, but then American country music, because as long as I remember the Norwegian music has sucked big time. I love Lady Antebellum, Miranda Lambert, Jason Aldean, Kelly Clarkson, Taylor Swift, Carrie Underwood, Blake Shelton, Luke Bryan, Pistol Annies, Brad Paisley, Rascal Flatts, The Band Perry, Thompson Square, Edens Edge and so on, yeah and then the ONLY Norwegian who has made me proud of Norwegian Country music Hanne Sørvaag. FINALLY one we can listen to and not hide in the stables in a closet and think «please kill me now». This girl can sing, she can write songs and she can express the songs when she sings. She is not in her mid-life-crisis throwing on a cowboy hat and think they are country artists.

SO, THANK YOU DEAR HANNE SØRVAAG for setting little Norway on the Country music map, that we actually have an artist who can be measured with Carrie Underwood, Miranda Lambert and Lady Antebellum. I can honestly say that I can put those embarrassing «trying to make country music» Norwegian artists behind me and just be so proud of Hanne Sørvaag. THANK YOU HANNE for making the album «All Is Forgiven» which I love, thank you for traveling to Nashville and got inspired and came home with wonderful songs. And to show Norway what Country music really is, and it’s not the crap that runs on the late jukebox thing on NRK at night.

So, I wanna share the first single from the album. Days That End With Y.

So, do you love or hate Country music?

Veronica S

Dette innlegget ble publisert i Musikk og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

16 svar til Days That End With Y…

  1. Merethe sier:

    Jeg har samme oppfattelse av danseband-damene i Norge! Men må si Hanne overrasket🙂 Selv hører jeg ikke særlig på country.

  2. Astrid sier:

    ELSKER country jeg🙂 Elsker svært mange av disse amerikanske artistene og gruppene du ramset opp over her!
    Hører svært lite på norsk country da, haha… Får kanskje sjekke ut musikken til Hanne, siden den tydeligvis ikke kan sammenlignes med «typisk norsk» country :-p

  3. Jeg synes country kan være nydelig! Jeg har ikke hørt på det nye albumet til Hanne, kanskje jeg burde gjøre det..🙂 Hvilken sang på det nye albumet er din favoritt?

    • Veronica S sier:

      Det kan det, er mange flotte countrysanger. Hanne sitt bør du høre på ja;)
      Liker godt Days That End With Y
      Always On The Run
      Love Is Never A Mistake som hun synger med Jill Johnson
      Somthing About A Song
      All Is Forgiven
      Liker egentlig alle sangene, men disse hører jeg mest på faktisk.

  4. Juthamat~ sier:

    Kan høre på det, men er ikke fan eller noe sånt.🙂

  5. Veronica sier:

    Hey, jeg også elsker country😀 Må virkelig si at jeg liker musikk smaken din :3

  6. Jeg er ikke så inni countryen, men det jeg har hørt synes jeg som oftest er BRA! Meg og pappa sitter alltid og får med oss Country Music Awards’en hvert år sammen. Det har liksom blitt tradisjon det. Mamma gidder ikke se det med oss, men vi digger det. Og herregud så stort det er med country i USA da!

    • Veronica S sier:

      Hehe, jeg ble ganske godt inni det da jeg ble fan av Lady Antebellum, plutselig så åpnet det seg enda mer bra country og jeg ble frelst..haha;)
      CMA er dødsgøy å se på, Brad Paisley og Carrie Underwood er jo halve moroa de er fantastiske hosts for showet. I år var det ekstremt morsomme, så gled deg til det kommer på norske TVer. Haha, her er det meg og mamma som ser mens min bror fnyser.

      Country er kjempestort i USA, de har jo CMT som er egen Country TV kanal som spiller country musikk. Så er det CMT Awards, CMA Awards, ACA (American Country Awards) som er kun country..haha;)

  7. Siv sier:

    Så mange fine ord, Veronica!

  8. Er helt besatt av countrymusikk, jeg! Så ekstremt at jeg er admin på Taylor Swift Norge, til og med😉 Liker ganske mange andre countryartister da.

    • Veronica S sier:

      Hehe;) Liker country veldig godt jeg også;)
      Er egentlig litt usikker på om jeg har lyst til å plassere Taylor i country fortsatt..hun var der før, men nå er hun mer på pop..men siden hun regnes i USA i Country (til tross for EKSTREM splittelse innen country-fans-miljøet) . Grattis, så kjekt!!

Please reply

