Traditions…

Julen er en tid med forventning, glede og familie. De beste minnene mine fra julen er forventningene lille-Julaften. Denne dagen har de seineste årene musikalen «Rocke-Ulven» (Med Grimm og Gru, Rock ‘n Roll Wolf eller Mama) gått på NRK3 sånn VELDIG seint. Mens juletre oppsettingen var godt i gang (dere vet, få plass til treet i foten og at det står beint i foten osv) så satt jeg i min egen lille verden, det vil si min egen lille musikal verden der jeg sang med på «Mom is home, now you can open the door.» Alle kan vel denne sangen?

Da jeg gikk å la meg stod det et nakent tre, ganske rett i stuen og jeg visste at når jeg våknet dagen etter, på selveste Julaften DA var det pyntet og det var gaver under. Var kjempespesielt å komme inn i stuen da, man ble stående lenge å bare stirre på treet som mamma hadde pyntet så fint og etterpå lokalisere hvilke pakker som var mine. Jada, man våkner jo alltid klokken 7 eller 8 om morgenen på Julaften (rart det, når man har SÅ vanskelig for å stå opp på samme tid i ukenedagen generelt eller hür?) mest for å sjekke om det er snø ute, men også fordi sommerfulene bare flakser rundt i magen. Så er det jo klart for Disney rekken med jule-snutter…frem til høydepunktet klokken 10:00.

Klokken 10:00 presis var det klart for Tre nøtter til Askepott, (Tri Orisky Pro Popelku) Julaften begynner jo man selvsagt frokosten med sjokolade ikke sant? Joda, man gjør det. Så nynner man melodien i filmen like mye som man kan hele fortellerstemmen i filmen.

Etter Tre nøtter til – Askepott så satt man fortsatt plantet i sofaen, for da kommer Reisen til Julestjernen, som man har sett 1000 ganger før men bare MÅ ha med oss hvert år. For hvem synger ikke med når Sonja synger «Sonjas sang til Julestjernen?» Kjenner virkelig ikke mange som ikke aner hvilken sang jeg snakker om. Noen som IKKE kan denne?

Etter Disney Maraton, Askepott og Reisen Til Julestjernen er det nesten klart for Julegrøt med mandel i, premien her i huset er Tennis Racket fra Minde i sjokolade (tror faktisk de kun finnes i Bergen, men er ikke HELT sikker), siden jeg er sånn veldig kresen når det kommer til marsipan, det liker jeg virkelig ikke. Jeg har ikke vært den heldige hele tiden, denne mandelen har virkelig gått på rundgang.

Kvelden kom og det var ordentlig Pinnekjøtt lukt i huset, vi hører julemusikken fra høytalerene og går rundt i finstasen og danser litt og bare tusler rundt og ser enda mer på presangene og det fine treet. Sølvguttene kommer på TV og synger julen inn, familien setter seg til bords og vi spiser oss stappmett på Pinnekjøtt (mest på Vestlandet) og Riskrem (eller is for min del, jada, frøken kresen I know). Etter middag: PAKKER! Når vi har feiret med storfamilien så har det vært lenge å vente på sine pakker, men verdt ventingen. Etter pakker, mat, dessert og masse goderi så er det sengen, med mindre CMA awards har gått på NRK sånn veldig seint. Da oldemor (Mimmi) levde var vi som regel samlet hele familien hos henne, vi var vel opp i en 19-20 med smått og stort og gavehaugen var stor, maten fantastisk og latteren satt løst. Mimmi hadde også bursdag 24 Desember, så vi feiret jo julaften og bursdag på samme tid. Hun var naturlig samlingspunkt for hele familien da hun levde.

1. Juledag har vært pysjamas dag, sove lenge, gå rundt i pysjamasen hele dagen og se på TV og bare nyte hverandres selskap. Spille spill eller se film, utforske gavene man fikk kvelden før. Gjerne restemiddag fra julaften, fordi man glemte liksom at man hadde forspist seg på det samme kvelden før.

2.Juledag, så lenge jeg kan huske har det vært tradisjon med julemiddag hos mamma sin tante, som bodde rett over gangen i blokken der jeg bodde før. ALLTID masse folk og mye god mat, julestemning om igjen og dessverre gikk jeg glipp av den siste 2 juledagsmiddagen hos henne da jeg var på jobb året før hun døde. Men jeg fikk heldigvis med meg «slutten» på den siste middagen og fikk mat med meg hjem.

De siste årene har det vært meg, mamma og min bror + hund som har feiret jul sammen. Vi har hatt det fantastisk koselig vi tre, julen er jo familien og de man holder kjær, jeg har en familie som er litt spredt i forskjellige fylker. I år blir det en spesiell jul da vi ikke har Lexie med oss, som gjemmer unna julegaver eller sniker julemiddag under bordet. Men jeg VET det blir en fin jul!

Hva er dine juletradisjoner?

Christmas is a time for expertations, joy and family. The best memories from Christmas is all the excitement December 23. The late years the musical «Rock ‘n Roll Wolf» (Mama) has been on TV late, late and I was so excited to stay up and watch it. While I was in my own little bubble watching it (which I am to this date) the others were setting up the Christmas tree (you know, all the fitting in the Christmas tree-foot and is it straight enough, a little to the left and so on). I was singing along to the tune «mom is home, now you can open the door», I think like everyone knows this song? (video 1)

When I went to bed, the naked Christmas tree were staring at me, but I knew that when I woke up the day after it was the most beautiful tree waiting for us in the living room which was decorated by my mom. And with presents underneath. It’s always been special coming in to the living room early Christmas morning (which in Norway is December 24), you just stood there and took in the sight of the wonderful tree with all the lights and all the presents. As the sight had sunk in we soon went to find out which was which present. Isn’t it funny how early we wake up Christmas morning? And the rest of the year we complain of waking up for going to school? But you for sure wake up to see if there is snow, but also because the butterflies is spinning around in your tummy. Then you sit down to watch the Christmas Disney Marathon on TV until the highlight which is 10am.

10am sharp Three nuts to Cinderella starts (Tri Orisky Pro Popelku) and the first chocolate bar is almost eaten (you always start Christmas morning with chocolate right?). You lip sync to the voiceover of the movie and sing along with the melody because you have watched this since you were so little you couldn’t sit still for the whole movie. (Video 2).

After Three nuts to Cinderella, the Norwegian Christmas movie «Reisen till Julestjernen» (The travel to the Christmas Star) starts so you just remain in the sofa to watch, even though you have watched it EVERY Christmas since you were born. And overtime you sing with all your heart «Sonja’s song to the Christmas Star» because you know ALL the words. I haven’t met any Norwegians yet who don’t know this song. (Video 3)

After Disney Marathon, Cinderella and The travel to the Christmas Star it’s time for Christmas porridge which we hide an almond in and see who finds it. The one who finds it get’s a price.
Then evening comes and it smells so good in the house from the meal «Pinnekjøtt» which we eat where I live, we listen to Christmas music and go around in our dresses and suits either dancing a little bit around after the music or just walk around and studies the presents and tree one more time. Then we listen to the Christmas Choir on TV singing Christmas carols, then it’s official Christmas eve. Then it’s dinner, which we eat a lot of, and then dessert which are either ice cream or rice pudding. After dinner we open presents, which in Norway happens December 24. We stuff our faces with even more goods and then we go to bed, unless CMA awards is on (yeah, Norway is BEHIND on those things) like really late, we watch that and then go to bed. When my great-grandma lived we were the whole family, about 19-20 people gathered around the table eating, opening presents together, laughed and had a really great time. It was my great-grandmother’s birthday that day as well, so we celebrated Christmas AND her birthday that day. She was the most natural meeting place for the whole family. I miss it a lot, those Christmas at her place.

December 25: Official Pajama day in this household. We look at our presents, we watch movies together and just eat left overs from the day before because we totally forgot how much we ate the day before. It’s just a silent pajama family day.

December 26: As long as I can remember we have been eating a wonderful meal at my mother’s aunties apartment, which was just across the hall from where I lived before. We were the closest neighbors. The whole family gathered again and Christmas joy all over. The last time we ate there, I missed it because I was working. I remember I was so sad, lucky me I got here just in time to say hello to most of the family members and mom’s aunt had saved me some food to bring home. The year after she was no longer with us.

The last couple of years it has been just myself, mom and my little brother + our dog for Christmas. We’ve had a wonderful celebration, cos Christmas comes down to one thing in the end, the closest family. We have a family which is spread a little bit around in Norway so it’s not always easy now days to get together because of work and some of them celebrate Christmas some years with theirs spouses families and so on. But the three of us always had a wonderful Christmas, well four. This year it will be a little bit weird, because Lexie, my god is no longer with us. I will miss her hiding the Christmas presents or laying under the table praying for something to fall down so she could eat.
But one thing I do know is that it’s going to be one WONDERFUL Christmas.

What is your Christmas traditions?

Dette innlegget ble publisert i Hverdagsmas, Tema og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

10 svar til Traditions…

  1. Merethe sier:

    Det hørtes ut som mange fine og hyggelige tradisjoner!🙂 Siden foreldrene mine er skilt, så feirer jeg jul hos mamma og pappa annethvert år. Det året jeg og broren min er hos pappa, starter vi dagen med julestrømpe, Tre nøtter til askepott og julefrokost. Utover ettermiddagen styrer pappa med julemiddagen – poteter, vossakorv og kålrotstappe til meg som er sær og ribbe til de andre. Etter middag spiser vi alltid sjokoladepudding til dessert etterfulgt av gaveåpning og filmer på tv.
    Det året jeg er hos mamma feirer vi hos mormor og morfar med søskenbarn, tante og onkel. Vi har ingen andre tradisjoner enn å åpne julestrømpa, se Tre nøtter til Askepott og spise julefrokost🙂

    • Veronica S sier:

      Har skilte foreldre jeg også, men jeg har da ikke kontakt med min far.
      Høres ut som du har fine juletradisjoner du også;) Begge steder;)

      Julestrømpen savner jeg, tror jeg skal innføre den i år!

  2. Siv sier:

    Jeg ser iiiikke på alle disse programmene – jeg er ikke så fan av å se de samme greiene igjen og igjen. Synes det blir så kjedelig! MEN jeg holder nå på å høre alle sangene du har lagt ut på bloggen til nå!

    • Veronica S sier:

      HEHEHE;) Jeg har jo tre nøtter til Askepott på dvd jeg, fordi jeg gikk glipp av det da jeg jobbet på sykehjem sånn 4 år på rad. Ingen jul uten Askepott!
      AWW;) det kommer flere sanger!

  3. Veronica sier:

    Rockn’ roll wolf❤❤ Har sett tiater av det, er så nydelig stykke❤

  4. Juthamat~ sier:

    Ser ikke alle de programmene ovenfor, men pleier å se på reisen til julestjerna, tre nøtter til askepott og diney jule-filmer.😀

  5. AB sier:

    Fikk skikkelig julestemning av å lese! Må se de samme programmene som deg på julaften, da kommer virkelig julefølelsen snikende. Åhh, elsker jul!

Please reply

