I was raised on the radio…

Musikk er noe man ikke kan unngå, man har musikk i nesten alle anledinger, nyheten har en kjenningsmelodi, vi hører musikk i begravelser, bryllup og bursdager. Det sies ogå at babyer kan høre musikk fra mors mage og som regel gjenkjenner melodier/sanger fra den tiden dem lå i magen ved en senere anleding. Jeg er barn av det sene 80-tallet og har virkelig fått med meg noen schlagers derfra takket være radioen (og en mamma som er veldig fan av radio og musikk) og noen ganger får jeg rare blikk om jeg synger med på en sang som er fra de glade 80-tall (kanskje fordi mange tror jeg er 92-modell da..men anyways). For meg betyr musikk veldig mye og sitatet «Music has always been there for me when everyone else failed» er noe jeg kjenner meg godt igjen i. På min iPod har jeg 1364 sanger og det er etter jeg har gått igjennom HVER OG EN av dem for å slette noen jeg tydeligvis hadde dobbelt av osv. Alle 1364 sangene har et minne med seg tro det eller ei. Ja, dere har rett når dere tenker at ca 90% av de sangene MÅ være country…, 90% av min iPod er innen den sjangeren og de resterende 10% er en fin fordeling mellom pop, rock, musical, boybands osv.
Når jeg hører en av sangene på iPoden min så kan jeg ramse opp oppskirften på cupcakes fra hodet, en sang kan jeg alle knokler og bein fra tærne og til hodet utenatt, en annen sang husker jeg de viktigste hendelsene fra 2.Verdenskrig osv. Utrolig hva musikk kan gjøre med deg. Ikke minst om man har vært på en fest og har litt blackout og man hører en sang i ettertid som er fra festen i tidsrommet «jeg-ikke-huske» så strømmer alt man ikke husket på som enten veldig hyggelige eller veldig pinlige flashbacks. Noen sanger får deg til å gråte mens andre får deg til å skrattle. Igjen musikk gjør noe med deg. Da sangen «And The Radio Played» kom på Lady Antebellum sitt «Golden-Deluxe Edition» og jeg hørte teksten så tenkte jeg: Dette er så min sang. Fordi jeg er også oppvokst med radioen og musikk betyr utrolig masse for meg. Alle gode minner jeg har med venner, familie osv har alltid en sang knyttet til seg. 

Music is something we can’t avoid, we have music in almost every occasion. The news got their own «theme», we hear music in funerals, weddings, birthdays and so on. It is also said that a baby can hear music from it’s mother’s belly and recognize the music later in life. I’m a child of the late 80’s and I really got some good songs from that time of year with me, thanks to the radio (and a mom who is a huge fan of the radio and music) and sometimes I get some strange looks from people if I sing along with a song from the 80’s (maybe because most people believe I’m born in 1992). The quote «Music has always been there for me when everyone else failed» means a lot to me because I’ve felt that so many times.
On my iPod I have 1364 songs and that is after I’ve been trough every single one of them to delete the ones I actually got two of and so on. All 1364 songs has a memory with them, believe it or not. And yes, you have right when you think that 90% of the songs are in the Country music genre. The last 10% of them are a nice mix between pop, rock, musical and boyband an so on.
When I hear one of the songs on my iPod I can say the recipe of cupcakes from the top of my head, another song and I can still remember the most important «happenings» from World War 2, and one song and I can name all the bones in my body from toe up. It’s amazing what music can do to you. Not to mention if you have been to a party and have a black-out and you hear music later on that’s from the «I-don’t-remember» time of the party and the memories comes back as either fun or very embarrassing flashbacks. Some songs make you cry like a baby and some songs make you laugh out loud. Again, music does something to you.
When Lady Antebellum introduced the song «And The Radio Played» from their «Golden-Deluxe Edition» and I heard the lyrics I thought; This is my song, because I was raised on the radio and music means a lot to me. All good memories I have with friends, family and so on has music connected to it.

Hva betyr musikk for deg?
What does music mean to you?

Veronica S

Veronica S

Dette innlegget ble publisert i Musikk og merket med , , . Bokmerk permalenken.

29 svar til I was raised on the radio…

  1. Nina C. sier:

    Kan kjenne meg igjen i det sitatet ««Music has always been there for me when everyone else failed». Musikk er noe jeg ikke kan være foruten og jeg sluker det meste. Det går ikke en dag uten at jeg hører på ipoden min og den er alltid med når jeg kjører buss til/fra skolen eller er ute å gå tur(noe det blir lite av på vinteren endog).
    Elsker de sangene som får deg «revet» med og gir deg gåsehud gang på gang!:)

  2. Henriette sier:

    Hvor skal jeg begynne? Wow, musikk betyr alt, om jeg får lov å formulere meg på den måten. Jeg har alltid elsket musikk, enten om det er en gammel klassiker eller om det er en ny sang. Jeg har alltid elsket å synge også, så musikken har en del å si for meg. Det er så fantastisk å sette på en sang når jeg er lei meg, så plutselig er jeg syngendes glad igjen, bare for at jeg sang med. Musikken har vært med meg både på gode og onde tider, så musikk for meg er alt.
    Peace and Love ❤

  3. jeg er veldig avhenging av musikk, første jeg hører om morgen og det siste jeg hører om kvelden🙂

  4. werothehero sier:

    Sv: Tusen takk! Det var koselig å høre.
    Jeg trenger ikke musikk hele tiden. Men hvis jeg trenger litt inspirasjon setter jeg på noe filmmusikk jeg liker, og med en gang kommer inspirasjonen. helt sykt, men velidig deilig.

  5. KIA sier:

    Likte headeren din!🙂 og ja, musikk har jo vært der fra tidenes morgen, betyr nok veldig mye for de fleste antar jeg, betyr hvertfall mye for meg også!

  6. Årh, hvor skal jeg begynne! Musikk er noe som jeg må ha i hverdagen❤

  7. KIA sier:

    Sv Så leit, du får ha masse god bedring!❤

  8. Kathrine sier:

    Musikk betyr alt for meg. Både det jeg «lager» selv, og det som spilles for meg. Jeg har blitt reddet av musikken i flere situasjoner, og musikk er vell blitt livet mitt!

  9. musikk betyr mye, kan ikke gå en dag uten det!

  10. Vilde sier:

    Så sant og utrolig sykt! Elsker den sangen da🙂

  11. juthamat sier:

    ÅH, musikk betyr så mye og jeg har vokst opp med slags band som Nirvana, The Ramones og slike band. Jeg bare syntes musikk livner opp hverdagen og det er en del av deg. Musikken din sier mye om deg som person og det er konstant med musikk i ørene på meg når jeg er ute og vandrer, reiser eller bare sitter hjemme og slapper av. En slags bakgrunnsmusikk for hverdagene og man føler bare den hule følelsen når musikken er lagt vekk for en stund. He. Glad i musikk, for å si det kort. c:

  12. Syntes musikk er veldig viktig på den måten at man knytter minner opp til sanger og på den måten kan ta ekstra vare på minnene. Det er alltid så koselig når man hører på gamle sanger🙂

  13. hører på musikk hele tiden😀

  14. Camilla sier:

    Musikk betyr ganske mye for meg, hører stort sett på musikk til alt jeg gjør😉

  15. ronja sier:

    Den sangen er kjempe fin! Elsker Lady Antebellum <33

Please reply

