SOMMER, Sommer, sommer

regn.Jeg mener selv at jeg bor i Norges vakreste by, vi Bergensere er utadvente og høflige samtidig som vi er ganske så brei-kjeftet og rett frem. Noe vi Bergensere har fått inn med morsmelken er at vi kan ikke sitte oss ned å være sur hver gang det regner, for da ville du sett en sur Bergenser ca 280 dager av 365 dager i året (tror ikke jeg overdriver en gang). Og med 85 soldager i året fordelt på 12 måneder, utgir ca 7 soldager i måneden som man kan si er i snittet 1,5 dager med sol i uken (etter min hoderegning da, men så er matte er ikke min sterkeste side) og da igjen gir en helsikkens mye regn, så skal jeg si dere at SOMMER-Bergen er fantastisk.

Når man hører strofen i «Have You Ever Seen The Rain» der dem synger «have you ever seen the rain, coming down on a sunny day» så kan en hver Bergenser med hånden på hjertet si JA det har vi, for i Bergen kan vi ha regnvær, snø, haggel og sol på en dag med noen timers mellomrom. Greit, det snør ikke om sommeren men jeg skal ikke stikke under en stol at vi får regn. Bildet over er for eksempel fra i dag, 24 juni, på ca 45 minutter så gikk lekeplassen på jobben fra å være bar bakke til å rekke meg til leggen. Selvsagt måtte jeg ut og prøve (delvis fordi jeg meldte meg frivellig til å rydde opp lekene ute) å se hvor dyp innsjøen ble, min støvler er lilla og rekker meg til ankelen.. kan trygt si at jeg kunne tømme en del liter vann av dem etter min lille tur.

Noen dager har vi sol og blå himmel og ingenting er mer fantastisk enn Bergen i solskinn, da kryper enhver Bergenser ut i fra huset sitt og jeg sverger at det er rimelig fullt på alle steder med uteservering, da kommer den sosiale smilende Bergenseren ut av hulen sin og   priser solen som om det skulle vært en religion. Det er ikke sjeldent man hører «fytti hælvete kor varmt det e» mens man går forbi en gjeng som drikker utepils, og gradestokken kan gjerne vise 17 grader, men oj som vi setter pris på at vi kan vise litt av disse bleike vinterarmene våre, for å ikke snakke om alle bleike vinterlegger i litt korte shorts.

Selv om man kanskje har sett slutten på disse varme gode sommerene med veldig lite regn som det var da jeg var yngre, så synes jeg Bergen er det vakreste sommerbyen, det finnes virkelig ingen by som skinner mer enn Bergen i solskinn, og da gjerne rett etter en ordentlig regnskur. Det er mange sommerminner som befinner seg gjemt under en paraply, men det er tydeligvis det å være ekte Bergenser man må være for å sette pris på at sommeren er så mye mer enn bare sol. Lykken er ikke solskinn, lykken er når du har lært deg å danse i regnet!

My opinion is that I live in Norway’s most beautiful city, the Bergen people are outgoing, polite and we speak from the heart. Something us from Bergen has learned from we were breast fead is that we can’t sit down and cry every time it rains, because then you would see a cranky Bergensian 280 days out of 365 days a year (I don’t think I’m lying here). And with 85 sunny days trough out the year devised on 12 months leaves us 7 sunny days a month, which is 1,5 days a week (after my math knowledges, which is not the best), so you see we have a A LOT of rain.

But, Summer-Bergen is amazing. When you hear the line «have you ever seen the rain coming down on a sunny day» us from Bergen can hand on our hearts say that YES WE HAVE because in Bergen it can snow, rain and be sunny all in one day with a few hours between. Okay, it doesn’t snow in the summer (it has happened) but I’m not gonna lie, it does rain. The picture over here is from today, June 24. In 45 minutes the whole play ground at work went from bare to flooded. I had to go and try walk in it, and it was above my boots and my boots are ankle boots. So I could take them off and pour out the water from them after.

Some days we have sun and blue sky and nothing is more beautiful than Bergen in the sunshine. Every citizen comes out from their houses and I swear it’s crowded at the sidewalk bars these times. The social and smiling Bergensian comes out from their holes and prices the sun as it was a religion. It’s not unlike to hear comments like «hell, it’s warm out here» when you walk passed someone sitting at the bar having their first outside beer in only 17 degrees celsius. We do appreciate some sun on our winter pale arms and our winter pale legs and feet in shot shorts.

Even if we might have seen the end of the long warm summers with very little rain I remember from when I was younger, I still think Bergen is the most beautiful summer city. Not any other city sparkles more than Bergen does in sunshine after some hours with really heavy rain. Many summer memories from this city is hidden underneath an umbrella. It takes a real citizen of Bergen to know that the summer is not always about having much sun. Happiness is not sunshine, it’s when you learn to dance in the rain.

Sånn Siv, der har du mitt patriotiske sommer-Bergen-innlegg for konkurransen:)

Veronica S

Veronica S

Dette innlegget ble publisert i Bloggen, Konkurranser, Tema og merket med , , . Bokmerk permalenken.

24 svar til SOMMER, Sommer, sommer

  1. AB sier:

    Fikk sommerfølelse av dette jeg! 🙂

  2. Sigrid sier:

    Herrlighet for et regnvær da, og sangen gjorde følelsen enda virkeligere. Fint innlegg 🙂

  3. Lene sier:

    Er jo helt fantastisk å se hvor positiv du er, selv om det regner såpass ofte! Utrolig flott tankegang du har 😀

  4. Toppsminke sier:

    Så bra at du er så positiv, det er braaaa!! 😀

  5. Nina-Martine sier:

    Oi oi, det var ikke lite regn heller :p Jeg kunne absolutt ikke bodd i Bergen, takler virkelig ikke at det er overskyet eller regner :p

  6. Nina-Martine sier:

    Sv; Bon Jovi konserten var ikke utsolgt. Var en del ledig sitteplasser i alle fall. Men tror ikke det var flere ståplasser. De er absolutt verdt å få med seg live i alle fall 😀

    // Det ble ikke så veldig dyrt egentlig. Bare leie av bobilen våres var stiv i prisen, ellers tror jeg ikke vi brukte så altfor mye penger 😉

  7. Har regnet endel her denne uka også. Får håpe det snart kommer noen solskinnsdager snart 🙂 God sommer!

  8. motionocean sier:

    (Vi har sikkert 14 soldager i året. Og i år ble de, til ei forandring, varme… Hehehe) Men for et fiiint innlegg! Jeg elsker folk som eeelsker hjemplassen sin – det er jo nesten så du skriver om nord-norge, med kulda som vi ser på som varme. Tror ikke nordmenn er så forskjellige, jeg! 😀

  9. Elin sier:

    Herlig innlegg 🙂 God sommer 🙂

  10. Elise sier:

    Haha x) Digger bildet av deg, og jeg er litt sjalu på den store dammen som egner seg så bra til å ha vannkrig i nærheten av 😉

    • Veronica S sier:

      😉 Haha, virkelig heldig med det bilde, og kuleste regntøyet EVER haha.
      Vel, jeg ville ikke hatt vannkrig i den..med alt skitten i det.. jord og sand..isj..haha

  11. Merethe sier:

    Oisann! Var ikke måte på til vann! Bergen er en fin by, men skulle gjerne hatt flere soldager 🙂

  12. Siri sier:

    haha, elsker dette innlegget 😀 ! Har alltid tenkt at bergensere må hate været de får oppleve i byen sin!

Please reply