Ahh.. the joy of public transport…

bussen

Jeg er så fantastisk miljøbevisst at jeg tar bussen til hver dag (sannheten er: jeg har ikke tatt meg tid eller råd til å ta lappen) og i den anledning opplever man en del merkelige ting (skal si jeg gleder meg til våren og jeg kan begynne å sykle de 17km jeg har til jobben igjen). Merker at det er en del ting som irriterer meg grenseløst med kollektiv transport.

1: Mennesker som sitter og hoster uten å holde seg for munnen. Nå snakker jeg om sånn hoste som man hører at det er slimhoste og at den som hoster faktisk burde holdt seg hjemme med pledd, sitron og te. Vet dem ikke hvor mange bakterier og virus og andre ekle baskelusker dem kan smitte andre med? Tydeligvis IKKE. Så folkens HOLD DERE FOR MUNNEN NÅR DERE HOSTER/NYSER, om det er på bussen eller alle andre steder!

2: Dem som okkuperer et sete med vesker, sekker, handlenett etc. og i tillegg SOVER, så når bussen begynner å fylles opp så er det fortsatt en del ledige seter som er tatt opp av et sovende menneske og deres pakkenelliker. Om dere IKKE har BETALT for et ekstra sete til sekk, veske eller handlenett, så FJERN det fra det ledige setet. Har du tenkt å sove på bussen, ta det på fanget slik at folk slipper (mennesker som meg) å lempe dette opp på ditt sovende legeme. For ja, jeg tar ikke fem flate øre for å fjerne veske fra et ledig sete og plassere det i fanget på personen som sover.

3: Dem som har stått på bussholdeplassen i en halv evighet og ventet på byssen men LIKEVEL må grave etter penger/busskort på bunnen av vesken/sekken i det bussen stopper og dem går på, slik at det tar 5 minutter eller mer før bussen kan kjøre igjen. Seriøst, du står på busstoppet så pass lenge at du kan grave etter det nødvendige og holde penger eller kort klart i det du går inn på bussen så ikke vi andre blir forsinket pga din idiotiske besluttning om å lete etter det i det bussen kommer. For bussen er HELT sikkert forsinket nok som det er.

4: Dette gjelder spesielt på bybanen i Bergen da, men folkens: MAN KAN VENTE TIL FOLK HAR GÅTT AV FØR MAN LØPER PÅ! Det heter folkeskikk. Om man venter til folk har gått av bybanen før man går på, så slipper man ubehagelige kollisjoner med travle mennesker. Ikke minst når folk skal ut med barnevogner er det lite kjekt når unge gutter og jenter med sparkehjul og skateboard presser seg innpå samtidig som man skal ha en vogn ut. Så VENT, vær så snill!

5: Om man vet at man skal ta bussen hjem etter en lang arbeidsdag og man tar bussen i rushen, vær så snill å ha en deo eller ekstra genser/skjorte i vesken eller sekken din. På en stappfull buss er det lite kjekt å stå trykt opp i en fremmed som lukter svette. Ikke minst ta deg en pastill eller en tyggis, er så lite sjarmerende når man puster med munnen åpen og det lukter som et ute-do. Mye kan reddes av en tyggis eller pastill eller en deo. Ta hensyn!

Jeg kan sikkert komme på enda mer, men lar være. Har bestemt meg for å være en positiv sjel, men akkuratt dette MÅTTE ut.

I’m so extremely good to the environment so I use public transportation to work and home again (Truth: I haven’t taken the time or taken the finances to take my DL yet) and in that matter I tend to experience a lot of odd things. (I can’t wait to start to use my bicycle again all the 17 kilometers to work again). I have a lot of things that annoy me when it comes to public transportation.

1: People who sneeze or cough and not holding before their mouths. I’m talking about the cough that comes from sick people that should be at home under a rug and with some hot lemon tea. Don’t they know how much germs and bacteria that can be spread when they sneeze or cough? Obviously NOT. So people, do hold your hand in front of your mouth or sneeze in the elbow PLEASE, like every time you feel like sneezing or coughing.

2: Those who take up one seat with their purse, backpack or shopping bag and have closed their eyes to sleep on the bus. When the bus is filling up, there’s still free seats, just taken up by this sleeping persons bag or purse. If you haven’t payed extra for your bag to ride in a seat REMOVE it so people can sit down. Then you don’t have to get it thrown in your lap from people like me who is not afraid to do that.

3: For those who have waited for the bus for like forever and when the bus comes they still have to look for their bus card or money at the bottom of their purse or backpack. And they make the bus 5 minutes late and other people on the bus late because of the bus is maybe even late before you came in and delayed it. You stand forever on the bus stop, use that time to find your bus card or money!

4: This is mostly on the Bergen light rail, but people, waiting on people to leave the transport before you go onboard is the polite thing to do. Obviously people don’t see that. Please, just wait until people has gone out before stepping on, then you don’t have to crash in to busy people. And people with strollers can go off before the teens with bikes and skateboards start to «board».

5: If you know that you have to take the bus home after a long day at work and you take the bus home during rush hour and overfilled bus, please have a doe stick or extra t-shirt with you. Standing next to a person who smells is horrible. And use a thawing gum or breath mint as well, nothing is more nasty than standing close to a person who breaths with their mouth open and it smells like an outhouse.

bybanen

I’m trying to be positive, but this I just HAD to get out of my chest.

Noen av dere som har noe å klage på når det kommer til offentlig transport?
Does any of you have something to complain about when it comes to public transport?

Veronica S

Veronica S

 

Dette innlegget ble publisert i Hverdagsmas og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

18 svar til Ahh.. the joy of public transport…

  1. KIA sier:

    Morsomt innlegg! 😀 Kjenner meg så igjen.

  2. Haha, kjenner meg så igjen. Er irriterende!

  3. Henriette sier:

    Ååååh, det er så sykt mye jeg kan kjenne meg igjen i her! Men nå har jeg ikke tatt buss på ca 1/2 år fordi jeg fikk lappen i sommer og Ludvig (bilen min) og etter litt kjøring, så har jeg vell egentlig savnet å ta bussen, haha! :’)

  4. Ak. sier:

    Ah, er så enig! Huffameg.. Tar også bussen hver dag, selv om jeg har lappen – syns det er viktig å benytte seg av offentlig transport.

  5. Else Solheim sier:

    SÅ enig! spesielt punkt 4…

Please reply